"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, February 3, 2012

10 sebab mengapa senang letak anak-anak rumah mak kita

Saya pernah ada kawan yang selalu sangat lewat datang ke pejabat wal hal majikan kami bukanlah keluarga dia. Bila kawan-kawan lain tanya dia beritahu tiap-tiap hari dia kena hantar anak-anaknya ke rumah ibunya. Selepas balik lewat petang baru dia ambil semula anak-anaknya. Katanya "Letih laa... Man, balik kerja kena ambil anak lagi...".
Bila ibunya sakit atau deman, riuh sepejabat dia beritahu masalah anak-anaknya nak letak kat mana bila dia nak datang kerja. Pada masa tu saya tergambar tempayan. He he he, jahat rupanya saya. Memang... Nampak jea budiman dan handsum. He he he.
Fenomena letak anak-anak di rumah mak bapak ni semakin menjadi-jadi, menular dan fopular. Tentulah banyak keistimewaannya. Jom kita soroti.
1. Dapat jimat bayar duit pengasuh.
Kalau kita letak anak kita di taska ke rumah orang ke, ia melibatkan belanja yang tinggi. Sekarang bukan RM250 dah, kawasan tempat saya tinggal ini sekarang ada yang dah RM280. Kalau dapat RM250 kira beruntung sangatlah tu. Dan kalau asyik beranak non-stop everi year? Haaa... Cuba kali, cuba kira. Kos kan?
Sebab itulah mereka yang `cerdik' ini dapat berjimat. Dapatlah nanti isirumah beli sport rim dan terus merokok. Rokok pun selalu naik harga. Atau kita boleh oder Koningware, corak terbaru cantik sangat. Jiran sebelah dah beli!. Atau pergi bercuti bersama suami/isteri?
Anak-anak? Tak payah bawak, letak rumah mak 2, 3 malam. Haaa.
2. Rumah kita taklah 24 jam berkubang.
Cuba bayangkan kalau rumah kita berkubang? Balik kerja tentu kita rasa serabut perut. Tapi kalau letak kat umah mak, rumah mak la yang berkubang. Tapi tak apa rumah mak jarang ada tetamu bertandang (rumah kita tak ada langsung, he he he).
3. Gerenti anak kita selamat terjaga, tak hilang dan tak didera.
Mak kita dah ada pengalamn jaga kita masa kecil. Kita ni tak ada pengalaman jaga anak-anak (rakus buat seks jea). Jadi anak-anak kita lebih terjaga daripada kita yang tak ada pengalaman jaga-anak-anak ni. Mak the best! (the best kepala hotak kau!).
Lagipun kita rasa kita kita tak ada naluri keibuan laaa...
4. Makan-minum anak kita terjaga.
Kalau pakai orang gaji atau letak kat rumah orang lain, payah. Bukan sahaja kena bayar tetapi tak tentu makan-minum terjaga.
Baik kita suruh mak kita jaga. Tak kanlah mak kita nak biarkan cucunya lapar dan makan benda-benda yang tak berkahsiat.
Dan kalau tak ada makanan, bolehlah kita harapkan mak kita guna duit dia dulu beli makanan. Ah! dapat jimat lagi. Bahagianya!. He he he.
5. Boleh berehat-rehat.
Balik kerja penat sangat. Kalu balik rumah, buka sliding door anak-anak menerpa bising. Serabut perut sangat. Yang kakak nya mengadu abang buat, yang adik mengadu kakak jahat. Eeee, tensionnya.
Tapi kalau sumbat anak rumah mak, bolehlah la kita lepas kerja terus balik rumah berehat! Alah... ambil la lewat petang sikit atau lepas magrib. Bukannya kena bayar. Tipu la mak sendiri yang kita ada banyak kerja di pejabat, atau majikan suruh buat marketing dan sebagainya. Yang kononnya kerja itu tak ada kena mengena dengan kita. Kalau boleh burukan majikan kat mak kita. Biar mak kita simpati. Haaa.
Tak payahlah kita risau mak kita yang tua tu nak berehat. Yang penting kita dapat berehat. Lagi pun mak kita sayang kepada cucu-cucunya. Haaa. Tak kan la rasa letih jaga cucu sebab dulu dah berlatih jaga kita adik beradik..Haaa.
6. Boleh bagi mak pahala.
Ala jaga cucu pun dapat pahala. Tak payahlah nak berulang ke surau atau dengar ceramah agama. Tak payahlah nak tumpukan pada ibadat sebab jaga cucu pun ibadat.
7. Boleh lebih tumpu pada kerja.
Bila anak dijaga oleh mak kita. Kita rasa tenang jea bila buat kerja di pejabat. Tak risau langsung.
Mak kita yang tak tenang kita tak peduli. Ambil senang! Huh.
8. Boleh pergi majlis/beli belah bila-bila masa.
Kita kan Melayu moden. Suami isteri bersosial siang malam. Tak ada masalah nak letak anak kat mana kalau ada majlis. Pengasuh ada (mak kita).
9. Bini kita bau wangi.
Tak lah nanti bini kita bau pampes atau susu. Ni duduk cara ke anak-anak jea, kita dia abaikan. Lelaki nak kena belai jugak.
Lagi pun kalau letak anak-anak kat mak bini kita, bini kita nampak gembira sangat. Boleh layan kita 24 jam!
10. Boleh beranak lagi.
Kita boleh tambah anak lagi, lagi dan lagi. (Mak kita ada...)
Jan: The Tale of Si Tanggang Modern, he he he

1 comment:

Nong Andy said...

hehehe..

mujur aku tak makan cili..

jadi takdelah rasa pedasnya :)

*Mak dah takde.. Mak tiri je yg ada. Tapi dia nun jauh kat kampung.

.