"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Thursday, February 26, 2009

Cukupkah gaji ku...?

Semakin umur saya meningkat semakin galak pulak saya berhutang nampaknya, entahlah mungkin ini cara hidup manusia morden sekarang. manusia zaman dulu lainlah duduk dalam gua je, jalan pun tak jauh mana, pakai seksi pun tak ada orang nak hirau.




Kalu boleh saya mahu beli rumah bawah RM1k je sebulan hutangnya, dan kalau boleh saya nak beli kereta bawah RM500 je hutangnya sebulan. Tapi terlebih pulak. Kira campur keduanya dah lebih RM2K sebulan. Tu kira tak campur minyak.




Dan saya masih ada hutang dengan bank rakyat. Itu belum dikira lagi dengan hutang pelajaran yang bila entahnya selesai... Hutang kad kredit? malu nak cakap pulak...




Kadang-kadang saya fikir orang yang tak ada pelajaran tinggi yang duduk di kampung lebih baik kehidupannya berbanding saya. Tapi kadang-kadang saya rasa hidup saya pun ada kelebihannya, he he he. bila rungsing terus pasang CD lagu `Rindu Menghiasai Kamar Cinta' nyanyian Datuk Sharifah Aini. Duduk baring-baring ala mewah. Sambil hirup air tongkat ali...yang harum baunya.




Hari tu saya rasa serabut perut sebab hutang saya bertambah. Bila tolak hutang rumah dan hutang kereta dan sebagainya, tinggal ciput je. Bila la agaknya baru dapat ke Paris. Mungkin ke Parit Buntar je gamaknya.




Ada yang kata kalau tak berhutang tak adalah harta kita. Betul juga ya...tapi hutang tu kenalah jenis hutang yang kita beli sesuatu, bukannya hutang gi makan angin atau sakan beli belah entah apa.
Adakah hutang tu adalah harta? Betul juga pendapat Ma Pekan. Saya rasa kalau saya tak hutang rumah atau tak hutang kereta, tak adalah akan jadi harta nanti. umah akan naik harga, kereta pun akan naik harga (bila dah jadi antik, he he he). Bak kita selalu tempelak orang yang hisap rokok kita kata membazir, baik duit itu disimpan. Padahalnya yang tak isap rokok pun tak lah simpan duit. Atau ada kawan kita kata pada kita daripada tanam pokok bunga baik tanam lada ke atau sayuran ke. Padahal bila kita jenguk ke lamannya, pasu pun tak ada, selain lalang galak merimbun. He he he. Entahlah...



Selain itu perbelanjaan juga kita buat ke atas bahan bacaan. Kalau tak beli buku kita akan jadi karat pulak bila nak mengajar. Buku pulak bukannya murah. lainlah buku 3 lima.

Satu lagi saya dapati perbelanjaan makanan saya juga antara yang tertinggi. Pagi pun kalau nak makan dah RM4.50 jumlahnya. Bila tengahari? Malam?.

Bukan semua orang boleh bersikap terbuka apabila membicarakan hal hutang menghutang ni. Saya pun malu jugak nak menulisnya ni, he he he. Tetapi saya rasa orang lain juga berhutang kot. Tak apa berhutang selagi kita boleh mengurusnya dengan baik, bak kata Saidini Abu bakar kat nabi kita, yang umat akhir zaman nanti tidak dapat lari daripada berhutang.

Macam saya ni walaupun solo nak menabung pun payah. Rumah dan kereta kalau menabung memang tak tertabung. Untuk itu saya beli 2 insurang, kira melabur jugaklah tu kot. Bekalan di hari kerepot....

Bila hidup solo ni orang selalu tanya duit pergi mana? tapi hidup solo pun kadang-kadang sengkek jugak. Nak pinjam pada kawan atau keluarga takut mereka tak percaya atau pengsan...he he he.

Jan: Belum pernah jumpa manusia yang mengaku yang gajinya cukup... atau terlebih!

2 comments:

Mc Zue said...

insyaallah cukupppppp

Eja said...

gaji kan byk..berlebih kot..hehehee

.