Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, July 17, 2019

Bagaimana mahu berhadapan dengan orang yang negatif?

Hasil carian imej untuk bad person


Ada manusia dalam seribu kebaikan yang ada, mereka usaha juga mencari keburukan. Mereka lebih tertarik kepada yang negatif. Contohnya mereka mahu mnghukum, labelkan orang. mereka lebih suka berfikiran buruk dan prasangka. Tambah ngeri dia berasa dia sahaja yang betul.

Kita selalu berjumpa dengan orang sebegini. Sekarang lebih--lebih lagi apabila ada sosial media yang bebas. Orang boleh kata apa saja.

Orang seperti ini boleh kita kesan dengan tutur kata atau tingkah laku. Ini kerana apa yang ada di kepala, dizahirkan dengan lidah dan anggota badan.

Manusia bukan haiwan jadi dia membentuk diri. Pembentukan dari alam sekitar atau dia membentukan dirinya. Dalam sedar dan dalam tidak sedar. Inilah yang membahayakan diri.

Kita juga harus kena diri kita? Adakah kita negatif orangnya? Jahat? Bodoh?

Saya juga bimbang tergolong dalam orang yang negatif atau sesat. Salah satunya saya merujuk diri saya ialah dengan melihat perangai kawan-kawan saya. Dengan siapa kita berkawan, begitulah sedikit sebanyak kita. Jika kita jahat, kawan-kawan kita lebih kurang kitalah. He he he

Ramai orang yang buruk tingkah laku dan hati di sekeliling kita. Namun saya percaya lebih ramai lagi yang baik.

Pada masa usia muda saya beranggapan lebih banyak orang jahat di dunia ini. Namun sekarang saya telah beralih arah. Ramai lagi yang lebih baik.

Hindari diri berinteraksi dengan orang yang negatif, bukan kita yang boleh mengubahnya. Mereka mungkin memerlukan seorang pakar untuk berubah. Bukan orang seperti kita. Buka mahu sombong tetapi tentu kita tahu orang mana yang perlu atau boleh kita bantu.

Bahayanya sangat besar. Tidak perlu bersama dengan orang yang negetif, berinteraksi dan sebagainya. Cukup hanya dengan seorang yang tidak baik terhadap kita, (kita berkemungkinan akan tangisi berpanjangan...)

Kita senyum...dan perlahan-lahan untur diri...

2 comments:

Angah said...

oang jahat banyak dikeliling ni, kalu tak bernasib baik, kita boleh terjerumus jadi jahat sama..

Jankaulu said...

Betul angah...
dan sukar juga kita nak tahu sebab ada yang manis di depan tawar di belakang...

saya pernah jumpa...tapi tidak mengapalah. Saya jalan terus.

Dengan hati yg berbekam..

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home