Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, December 2, 2014

Kisah rumput...dan kasut

Young man think the grass is always greener somewhere else,but grown men know the grass is greenest where you water it...


Semakin saya dewasa, saya semakin bersyukur kepada banyak perkara yang terjadi/miliki dan saya juga merasa lebih bijaksana (ewah...). Rupanya ada kelebihan atas kedutan...he he he.
 
Saya percaya dalam setiap diri manusia (juga para pembaca) ada pada satu-satu masa, mereka melihat dengan pandangan yang berbeza ke atas suatu perkara yang sama mengenai diri sendiri. Apatah lagi pandangan dari orang lain.
 
Seorang rakan pensyarah saya seolah mengeluh kerana dia berkahwin sebaik sahaja tamat pengajian di universiti. Lepas tu beranak  `non stop' setiap tahun. Dia beritahu saya dengan ikhlas, dia tidak pernah rasai keseronokan hidup bebas kerana seluruh jiwa hidupnya ditumpukan kepada keluarga. Tetapi dia beritahu dia amat bernasib baik sebab suaminya setia...(saya meraguinya...sepatutnya ayatnya begini `saya bernasib baik sehingga ke saat ini sebab suami saya setia...setakat saya tahulah, he he he). Dia kena buat lawak...sebab kemungkinan dia akan meraung nanti bukannya `zero'... he heh . Jahat saya.
 
Kita kembali pada isu. Dia kagumi hidup saya yang bebas lepas pergi sana sini, makan makan sana sini, tengok wayang, berselfi sana sini dan sebagainya. Dia melihat `rumput' saya lebih hijau...
 
"Apa ke bestnya pergi tengok wayang sorang diri?" Hati saya punya dalam berbisik. Memang saya seronok tengok wayang seorang diri namun ada kalanya saya pergi juga dengan kawan-kawan saya. Kerana ada masanya kita tak mahu sendiri.
 
Saya pula melihat kawan perempuan saya itu bertuah. Muka tak cantik mana tapi ada suami, anak comel-comel belaka, tiada cacat cela. Alhamdulilah. Ada rumah dan kereta, ada pekerjaan dan ada orang yang akan memeluk dia memberi semangat tentang hidup jika berlaku kepayahan mengharunginya...(selain peluk kerana seks,  he he he).
 
Saya kagum dia, dia kagum saya. Sebenarnya kami mempunyai `rumput' yang sangat berlainan. Juga `kasut' yang berlainan. Kita tidak boleh pakai `kasut' orang lain.
 
Dan saya percaya hampir 100% sebab apa manusia gagal dalam hidup adalah kerana dia cuba mahu mempunyai `rumput' seperti orang lain dan sibuk mahu pakai `kasut' orang lain.
 
Adanya...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home