Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, December 15, 2014

Kisah bola kita: Malaysia `kalah' dengan Vietnam

Ketika kawan-kawan saya gembira bagai nak rak apabila Malaysia berjaya tewaskan Vietnam. Saya rasa sangat sedih bagai nak rak. Saya rasa malu.
 
Saya tidak pernah melihat sukan sebagai alat yang paling berguna untuk mewujudkan perpaduan. Sikap kita dalam sukan sangat hodoh. Kita terhambat-hambat mahu ingin menang. Nama dan gelaran menjadi buruan dan hambatan, bukan matlamat untuk kerjasama dan bersatu padu. Huh!
 
Mereka hilang ingatan. Dan anggapan saya ini bukan sahaja dibuktikan oleh kejadian di Stadium Shah Alam, tetapi merujuk juga insedin-insedin terdahulu.
 
Namun saya akui secara teorinya sukan adalah alat perpaduan. Ironi kan?
 
Apabila Malaysia kalah dengan Vietnam di stadium Shah Alam. Sikap kita menjadi amat buruk. Namun apabila Vietnam dikalahkan oleh kita, mereka mempamirkan sikap yang sepatutnya manusia bersikap. Mereka tidak bersikap seperti kita, mereka tidak membalas dendam.
 
Sudah banyak kali sukan kita menjadi alat memalukan negara kita. Tapi kita terus buta sebab kita terdesak nak menang. Kerana kita percaya bila menang kita menang.
 
Kejadian di Vietnam itu sepatutnya mengajar kita yang kita sebenarnya kalah dalam menang.
 
Tetapi kita tak pernah nak guna otak. Tidak pernah nak ambil pengajaran. Tidak pernah mahu lihat apa di sebalik sesuatu perkara...
 
Selamat datang ke Malaysia...
 
 

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home