Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, April 16, 2013

Pabila bukan `ahli' menjadi `ahli': Sila lompat tepuk bintang!

Antara fungsi utama ahli agama ialah menyebarkan kebenaran, menunjukajar, menyebar kemesraan dan keesaan tuhan. Namun segalanya harus dilakukan dengan penuh kelembutan persis perbuatan dan tuturcara nabi kita. Menyeru insan dengan lemah lembut, dan bermanis muka dengan saling berpesan dengan kebenaran yang disulam dengan kesabaran.  Secara lembut, bijaksana dan tidak menebeng-nebeng atau over. 

Tujuan satunya ialah supaya manusia menjadi khalifah di dunia ini. Tiada yang lebih vouge daripada orang lain kecuali sesiapa yang beramal dan berhati mulia.

Ahli agama tentulah tidak akan memburukkan orang, hatta siput babi sekali pun. Kerana siput babi juga ciptaan dan makhluk Allah. Malah perkataan `Babi' itu juga tidak merujuk kepada keharaman sentuh. 

Dalam berceramah, tone atau nada suara, mimik muka dan gaya juga tidak meninggi diri, apatah lagi memekik mekik dan menyindir-nyindir. Allah maha besar dan mulia, tentulah ia mahu perintahnya disampaikan secara mulia dan bermanis kata. Haaa...

Asalamualaikum saya ucapkan kepada pembaca blog ini, semoga Allah sentiasa mengambil tahu akan kita yang hina ini, yang juga alpa. Seseungguhnya manusia itu tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan. Kali ini saya mahu berbincang mengenai penglibatan orang yang bukan ahli dalam membicarakan hal agama. Sempena bahang pilihanraya yang semakin membisa ini, sama-samalah kita renungi akan kemusykilannya.

Kemunculan penceramah-penceramah bebas atau terkawal ini semakin hari semakin menjadi jadi, (ibarat perlakuan kawan-kawan saya yang rancak memakan rumpaiair yang didakwa mengandungi kologen, he he he). Kadang kala latarbelakang penceramah bukan sahaja tidak jelas malah meragukan sekali. Mereka bukan sahaja tidak ada ilmu yang mendalam malah tiba-tiba muncul di persada agama. Tetapi saya lihat rakyat Malaysia tidak begitu peka. Mereka mengalu-alukan keadaan sebegini. Saya hairan.

Betapa senangnya kita menerima seseorang yang mengaku `saya sudah berhijrah' untuk melakukan ceramah agama. Ini menunjukan taraf penceramah kita sekarang amat rendah, ia tumbuh atas dasar berlandaskan situasi semasa, berkepentingan dan bukan kepada keperluan pembangunan insan yang berpanjangan. Tidak salah untuk sesiapa pun `berhijrah' tetapi haruslah difahami ia bukan amalan atau tiket penghapus dosa secara automatik? Dok gitu?

Bila berhijrah terus jadi mulia? Boleh berceramah agama? (sama ada untuk tujuan politik atau hiburan).? Haaa...

Ramai sebenarnya lulusan agama luar negara terutama dari timur tengah yang sebenarnya merasa rendah diri untuk berceramah. Kenapa? Kerana mereka bimbang jika mereka tersalah/tersilap ketika menggunakan al quran/hadis/sunah. Tetapi tidak kita kan? Kita melihat hukum hakam secara senang dan tidak berseni, tidak bersimbolik. Kita terus hembus sahaja dengan hukum hakam mengata orang berdasarkan ilmu yang paling mendatar atau ibarat ilmu pada tahap `permukaan air' sahaja, bukan di dasarang (Read: dasaran)

Atau mereka penceramah yang ahli ini tidak sehebat penceramah yang `ahli'? Mungkin tak pandai nak berceramah agama `ala Malaysia' gitu. Iaitu bercakap besar, kitalah yang betul sebetul betulnya, mengutuk-ngutuk, perlekehkan orang, buka aib anak bini, cucu-cicit orang macamlah kita ni sempurna sangat. Khalayak pulak berdegar-degar menepuk tangan, nasib baik tidak lompak menampar bintang jea. Kalau tak tak tahulah.

Dan? dan bini kita di rumah minta beras di rumah orang? Anak tidak berbelanja sekolahnya...? Tuisyen jauh sekali!

Haaa... Kita terus melompak tepuk bintang. Lompat, lompat. Lompat lagi...selamat datang ke Malaysia.

Jan: kulompat jua walaupun akhirnya akulah yang jatuh terduduk, terkulai dan diperkosa rasa pilu... Selamat berceramah!

4 comments:

Anonymous said...

setuju.... tak salah berceramah...tp knala dalami ilmu agama btl2 br berceramah....

yatt monir said...

yang ini saya setuju sgt.

Nong Andy said...

*angguk-angguk*

Adie Achim said...

turut angguk dan sedikit berdehem.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home