"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Monday, April 8, 2013

Emak bagai oksigen... (Surat untuk Catwomen II)

Asalamualaikum,

Semoga emak dan ayah berada dalam keadaan sihat sejahtera, dilindungi dan diberkati Allah selalu. Abang alhamdulilah sihat wal-afiat. Ketika Abang menitipkan warkah ini, Abang baru sahaja pulang daripada melihat kupu-kupu besar hinggap dekat bilik kawan Abang, Nora.

Mak ingat tak Nora? Tak kan mak tak ingat?. Abang rasa mak kenal dia sebab dulu dia pernah datang jumpa mak. Dulu dia ada datang rumah kita nak kenal mak (masa mak datang jenguk Abang di Muadzam). 

Besar kupu-kupu ni

Oleh kerana bangunan tempat Abang kerja ni terletak di tengah-tengah hutan rimba, banyak kupu-kupu yang mendarat pabila malam kat Bangunan Akademik ini. Mungkin pada sebelah malamnya mereka tertarik dengan cahaya lampu. Biasanya kupu-kupu warna kelabu saja yang banyak bertaburan di waktu pagi. Namun kupu-kupu yang hinggap dekat bilik Nora istimewa kerana berwarna cantik.

Mak,

Abang nak benar mak datang jenguk Abang di Muadzam...tetapi bila ingatkan ayah akan duduk keseorangan, Abang batalkan niat nak ajak mak bertandang.

Mak,

Lama ya mak tak datang jengok Abang di Muadzam kan? Tapi mak jangan bimbang, Abang ok-ok sahaja. Sejak Abang tidak makan nasi ni, Abang rasa ringan sikit. Ada la turun beberapa kilo. He he he. Abang berniat nak pakai baju kecik-kecil berpetak yang bergaya macam baju di laman Zalora. Banyak baju yang cantik tetapi jarang ada saiz XL. Dunia ini memang kejam kepada yang gemuk. Abang ada terbaca yang pelacur gemuk juga payah cari makan sebab bayarannya murah. Entahlah...

Zaman Abang muda dulu Abang tidak jumpa baju sebegini rugged. Abang nak pakai biar nampak muda dan bergaya sikit. Biarlah orang kata tak padam dengan tua pun, biarlah orang nak kata apa pun, yang penting Abang guna duit gaji Abang sendiri, adanya. Kalau dengar orang mengata, nak berbogel pun payah.

Namun lepas pilihan raya ni Abang nak makan nasi semula. Rindu pada ayam masak pedas dan budu.  

Cakap pasal pilihanraya, tentu sekarang ayah tengah sibuk kan?. Tentu mak selalu ditinggalkan dek ayah kan? He he he. Ayah mesti balik lewat malam kerana melawat post-post. Ayah mungkin rungsing pasal pilihanraya kali ini, namun Abang rasa ayah selalu positif. Dia yakin BN akan menang.

Mak,

Sebenarnya Abang rasa sunyi di Muadzam ini. Entah bagaimana Abang hendak menerangkannya. Abang tidak mahu menulis panjang-panjang untuk menghuraikan kesunyian ini. Nanti emak akan risau. Bila mak risau tentu terus mak datang Muadzam.  He he he. Ok jugak tu... (he he he).

Minggu lepas Abang dan kawan-kawan lama dari Kolej Shahputra (kini universiti kolej) pergi jalan-jalan di bandar. Abang ambik cuti khas sehari. Seronok sungguh bila jumpa kawan-kawan lama. Banyak perkara yang kami bincang. Namun kami gagal menziarahi semua kedai yang kami mahu lawati. Sehari tidak cukup.

Mak,

Abang berhenti di sini dulu, ada orang ketuk pintu pulak dah...


2 comments:

Anonymous said...

susahnya saya nak baca tulisan font ni en.jan.. xdpt nk menghayati..

amilia said...

hahaha....aduhla...hidup terasa bahagia baca blog ni..;)

.