Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, August 25, 2020

Sup ayam rempah Fuzah...

 



1. Kalau ada masa, kalau hati saya senang dan tidak ada aktiviti ke bandar atau berkebun, saya akan memasak pada hujung minggu. 

2. Memasak sendiri untuk diri sendiri sangat istimewa kerana kita boleh penuhi selera kita. Contohnya jika kita suka sedikit manis atau masing, kita tambah gula dan garam. 

3. Jika saya masak, saya akan masak dengan kuantiti yang banyak. Untuk disimpan dalam peti sejuk. Untuk dimakan berulang kali. Saya perangat semula. Ramai yang halang aksi saya perangat ini kerana tidak bagus untuk kesihatan. Saya tidak peduli. Lagipun bukannya nak simpan sampa PRU15.

4. Terbaru saya masak sup yang dibeli rempahnya dari sahabat saya yang juga merupakan rakan sekerja. Saya termakan sup di rumahnya dan saya terus tanya di mana hendak dapatkan rempahnya?. 

4.5 Rupanya, keluarga beliau memang turun temurun menguruskan perniagaan rempah-rempah.

5. Wah sedap sungguh sup yang saya buat ini. (ambil bakul masuk dalam bakul dan saya angkat sendiri).

6. Ingin sahaja saya hantar gambar masakan sup kepada kawan-kawan dan memberitahunya bahawa sup yang saya masak ini sedap. Tetapi niat itu saya tidak teruskan kerana bimbang sifat menunjuk-nunjuk ini menimbulkan ketidak selesaan. Sedangkan orang buta pun boleh masak sup. Sekadar sup.

7. Namun benar sekali, sup yang saya buat ini sedap. Mungkin kerana rempahnya terdiri dari 17 ramuan herba yang terpilih dan dirahsiakan.

8. Sedapnya...cicah roti.

Sekian.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home