Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, August 18, 2020

Sumbangan suami malas dalam pembangunan keluarga: Satu kajian kes berbentuk pengamatan dan pendapat semata-mata.

Atas permintaan ramai, saya terpaksa paparkan kisah rumahtangga kawan saya (bukan rumahtangga saya yea, he he he). Sebenarnya saya sudah lama berhenti `mencara' hal rumahtangga orang dalam blog ini. Jadi penulisan mengenai rumahtangga orang (terutama hal negatif), sudah lama saya tinggalkan. 

Lagipun apa yang kita boleh belajar dari negatifnya rumahtangga orang?

Sebenarnya banyak faedah kalau kita ambik ikhtibar. Kisah rumahtangga ini banyak jenis banyak kejadian, kadang-kadang tidak terfikir oleh kita akan boleh terjadinya sedemikian. Rujuk rumahtangga Kasim Selamat dalam filem Ibu Mertuaku.

Saya mahu bercerita secara ringkas sahaja. Mungkin kisah ini sudah tidak pelik lagi. Kebanyakan isu yang saya terima ialah isu suami tidak bertanggungjawab, menggunakan kesempatan atas `kehandalan' si isteri.

Kawan saya ini nama Noor Rabiah Asmadi (nama samaran). Saya panggil dia Rabi (juga panggilan samaran. Ya lah kan, tak kan saya nak bubuh nama sebenar. Namun saya sudah dapat `green light' darinya untuk paparkan cerita dia di blog saya). 

"Apa yang en Man lihat di blog tu bukanlah keadaan kami sebenarnya.." Kata Rabi sambil mengerat kueh pelik di atas meja. Saya tidak tahu apa nama kueh itu, tapi sepotong jea, ada buah kiwi pulak. Yang saya tahu harga kueh sekecil tu adalah RM16.90. Inilah bahananya kalau makan kat cafe mahal.

" Ya, ya" Saya jawab sepatah.

Saya pernah diberitahu kawan saya yang 90% orang yang bergaya dalam FB bersama suaminya, pada hakikatnya tidak begitu. Maksudnya suami iateri tersebut tidaklah semesra tersebut.

"Kalau itu adalah kebiasaan kita tidak pos dalam FB... kalau yang luarbisa dan jarang baru kita letak dalam FB" Kata seorang kawan saya. Pendapat itu saya lihat ada juga kebenarannya.

Kita kembali kepada kisah Rabiah. Rabiah ni orangnya handal, semua kerja rumah dia boleh buat, dan di tempat kerja juga dia handal. Jenis perempuan cekap, bersih dan amanah. Segala rumah, kereta, bil air api dia yang bayar. Begitu juga belanja persekolahan anak. 

Dia juga lepas bebas bawa kereta dan kalau bawa lori pun dia boleh. Cuma saya lihat dia jarang bermake up. Kulit mukanya juga tidak terjaga dengan baik. Kasar. Dan ada pigmintasi. Kedut-kedut halus juga sudah mula muncul...

Saya tidak tahu nak mula macam mana namun saya ada pendapat. Pendapat saya dari cerita yang dia beritahu ialah suaminya itu tidak mengenang budi. Tidak berterima kasih langsung dan tidak buat apa-apa untuk pembangunan rumahtangganya. Dan suami dia malas kerja. Ini diberitahu sendiri olehnya.

Jadi isunya di sini, apabila seorang perempuan lebih berkemampuan dalam rumahtangga, adakah suaminya juga akan bertindak menyumbangkan kepada pembangunan keluarga? Dalam kes ini jawapannya `tak' lah kan?

Saya cuba tanya adakah kehadiran orang ketiga? yang juga menyumbangkan ke arah penceraiannya itu?

Dia beritahu ada beberapa kali seppanjang perkahwinan (tiga kali), suaminya mengorat perempuan lain tetapi tidaklah lama sebab dia masuk campur. Tetapi sekali lagi dia tegaskan itu bukan sebab penceraiannya. Sebab penceraiannya adalah suaminya (bekas suaminya) bukan sahaja tidak menyumbangkan kepada pembangunan keluarga tetapi juga tidak bertanggungjawab, malas bekerja. Semuanya dipulangkan atas bahunya.

Saya hanya mendengar, saya tidak lagi seperti dulu. kalau dulu saya beria-ia nak tahu apa yang ada dalam sebuah perkahwinan. Sekarang saya sudah tahu, hitam putih semua ada. Itu perkara biasa. Rezeki besarlah kalau dapat pasangan yang cerdik dan tahu tanggungjawab baik lelaki atau perempuan.

Namun saya tertanya-tanya juga kenama sekarang dunia dibanjiri lelaki handsum yang malas? Tahu bergaya jea. Dan apabila  erumahtangga tak mampu tunaikan tanggugjawab.

Sekian, saya doakan penceraian ini membawa kebaikan kepada ketiga-tiga pihak...


How to Talk to Children About Divorce, Tips for Children to Cope ...
Pihak ketiga juga adalah mangsa di tengah

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home