Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, October 1, 2019

It chapter 2 review: it's very good, but not great





1. Sebagai peminat cerita seram saya berasa amat bertuah kerana berjaya juga ke panggung untuk menonton filem IT Chapter Two. Maklumlah jadual hujung minggu saya ketat, seketat pakaian model renang.  

2.  Saya berjaya menghabiskan masa selama 3 jam di panggung Wayang Megamool. Ia adalah hari ini dalam sejarah, inilah filem seram yang terpanjang pernah saya tonton.

3. Saya tidak merasai 3 jam itu terlalu lama kerana saya benar-benar menghayati jalan cerita dan watak dalam filem tersebut. Sehinggakan terbawa-bawa ke rumah, iaitu takut untuk buka suis lampu di dapur. Terbayang Pennywise sedang duduk dalam sinki.

4. Ceritanya bermula, setelah 27 tahun budak-budak (yang dalam filem pertama) telah dewasa kembali ke kampung halaman mereka.  

5. (Dalam kumpulan kawan mereka ada yang hanya duduk di kampong sahaja. Jadi dialah yang  hubungi kawan-kawannya supaya kembali ke kampong jika Pennywise muncul. Lagipun mereka sudah bersumpah darah masa kecil akan kembali semula ke kampong kalau Pennywise muncul semula).

Hasil carian imej untuk pennywise chapter 2

6. Saya tabik akan pemilihan para pelakon dewasa sebab bentuk muka dan perwatakan sebijik sama dengan pelakon kanak-kanak. Tak macam filem Melayu kita, masa kecil hidung pesek, lubang hidung besar dan telinga besar tapi bila dewasa tup-tup handsome macam Zul Ariffin atau saya.

7. Mereka sangat teliti dalam pemilihan dan pewarnaan watak. Memek muka, gaya berpaling dan cara jeling, cara marah, gerak tangan sama masa mereka kecil. Jadi kita dapat lihat bahawa kanak-kanak dahulu telah dewasa. 

8. Macam biasa akhirnya mereka berjaya tewaskan hantu tersebut. Malas saya nak cerita panjang sebab banyak adegan yang menyeramkan. Dalam menuju kejayaan membunuh Pennywise, banyak perkara yang ditempuh oleh individu watak yang telah dewasa. Seram...ada beberapa adegan saya tutup mata... takut darah naik. Tapi saya dah makan ubat, ada letak dalam dompet.

9. Banyak adegan `makan budak' sangat menyeramkan dan menyedihkan. Saya kesian kepada seorang budak perempuan yang kejar kunang-kunang (maknya leka tengok baseball) akhirnya kena baham dengan Pennywise. Adegan ini terbaik sekali. Seram campur sedih, campur benci kepada emaknya yang lalai.  

10. Berbanding dengan filem terdahulu, saya berpendapat ia tidaklah seseram filem pertama. Namun ia tetap berbaloi ditonton kerana jalan ceritanya tetap bagus. 

11. Perkara yang menarik dalam filem ini;
(a) Filem panjang...sepanjang 171 minit (9 minit kurang dari 3 jam).
(b) Lebih menekankan nilai persahabatan kawan-kawan sekampung.
(c) Unsur seram psikologi yang jauh menakutkan...
(d) Para pelakon yang hebat.
(e) Pengakhiran cerita yang memuaskan.
(f) Ada unsur-unsur kelakar jugak diselitkan...
(e) Buat kita terimbas waktu remaja tahun 80an dan 90an...
(f) Filem ini tidak sesuai untuk tontonan kanak-kanak.

12. Unsur moral dalam filem.
(a) Kadang-kadang bila kita ada masalah sahabatlah yang kita jemba dulu. Hargailah sahabat.
(b) Kita mungkin gemuk tak menarik masa kecil tetapi bila dewasa kita jadi menarik mengalahkan ketua murid di sekolah kita dulu. Ubatnya adalah diet dan senaman.
(c) Sesibuk mana kita dengan KPI, jenguk-jenguklah kawan-kawan di kampung.
(d) Kalau ada anak, kalau bawa ke tempat permainan atau orang ramai jaga molek anak kita. Dah banyak dah unsur didaktik ini dinyatakan dalam filem tapi masyarakat tak ambil ikhtibar. Anak sendiri terlepas pandang...
(e) Perempuan patut belajarlah ilmu pertahanan diri, mana tahu dapat suami kaki pukul.
(f) Hargailah kenangan, kenangan paling menakutkan juga ada manisnya...apa lagi kenangan manis...(baca dengan nada syahdu...)

13. Sebenarnya saya rasa rungsing kerana tidak dapat menonton filem ini pada minggu pertama tayangannya. Hujung minggu pertama tayangan tersebut saya balik kampung. Saya hanya mampu berdoa dan meminta kawan-kawan saya (saya hantar hantar wasap)  supaya berdoa agar filem ini akan dapat bertahan lebih dari seminggu di Kuantan. Sebab biasanya cerita hantu tak dapat banyak sambutan, lainlah kalau filem action...

14. Semasa saya keluar panggung wayang, kawan saya beritahu penonton depan kami ada juga buat `wayang kecil'. Saya manalah perasan sebab asyik tutut mata dengan tangan jea (atau Tshirt). Kalau pasangan di hadapan bertukar jadi monyet pun saya tak sedar. Kata kawan saya lagi pasangan tersebut bukannya datang nak tengok wayang tetapi `main wayang' dalam gelap... Saya tidak komen apa-apa atas apa yang kawan saya laporkan...cuma mungkin itulah antara sebabnya pergi menonton wayang dikatakan satu perbuatan negatif.

15. Akhir sekali saya ingin merakamkan rasa puas hati kepada semua yang terlibat dalam filem ini. Kalaulah saya tinggal di Kuantan, saya akan lihat filem ini sekali lagi. Pada masa ini kutipan filem IT Chapter Two ini sudah menghampiri $400 million (budget $79 million).

Sekian terima kasih.







No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home