Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, October 7, 2019

For sale: The Morning Post, A Samad Said



Tajuk buku: The Morning Post
Penulis: A. Samad Said
Terbitan: Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)
Tahun: 2006 (usia buku 13 tahun, NOS)
Cetakan: Cetakan kedua
Mukasurat: 656 helai

Lain-lain: Penulis adalah sasterawan negara ke 4 (1985)


Saya pernah membaca novel `Hujan Pagi' dalam bahasa Melayu semasa saya belajar di Universiti Malaya awal tahun 90an. Namun tidak selesai. Novel ini memerlukan pembaca yang rajin. dan pada masa tersebut saya hanya rajin membaca buku teks ekonomi, untuk mendapatkan kesarjanaan dalam bidangannya.

Novel ini novel `berat' kerana ia memerlukan daya penakkulan yang tinggi dan temanya serius. Ia bukanlah makanan kepada pembaca biasa tetapi kepada pembaca luarbiasa. Oleh kerana luarbiasanyalah ia diterjemahkan kepada bahasa `rasmi dunia, iaitu bahasa inggeris.

Novel-novel A Samad Said bukanlah novel-novel biasa yang berlambak di pasaran tetapi novel jenis serius dan banyak pengajaran moral. Begitu juga banyak merakam persekitaran budaya dan sejarah masa lampau.



Ramai pengiat seni dan pencinta novel berpendapat novel ini adalah novel terbaik Pak Samad. Ia jauh lebih baik daripada novel `salina' yang terkenal itu. Bacalah novel ini untuk menilai pendapat tersebut...

Novel a Samad Said mempunyai nilai pelaburan yang tinggi. Maksud saya semakin kita simpan semakin lama ia mempunyai nilai wang yang semakin berganda. Pernah novel beliau dijual sehingga beratus ringgit harganya berdasarkan tahun dan cetakan pertama.


Hujan Pagi mengisahkan kekusutan jiwa seorang wartawan generasi sebelum perang yang tidak lagi memahami dan menyesuaikan dirinya dengan perubahan arah dan perkembangan suasana akhbar pada zaman sekarang. Ia bukannya cerita tema cinta mencari kekasih atau sewaktu dengannya.

Ada blog yang memberikan pandangan yang bernas mengenai buku ini:


\

Harga jualan: RM41 (tidak termasuk pos)
sebarang pertanyaan: Wasap 019 9200274




Image result for a samad said sasterawan negara
Add caption

Saya berharap peminat sastera tegar boleh dapatkan buku ini.

Sekian terima kasih

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home