Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Friday, October 4, 2019

Coretan perpindahan: Bahagian dua

Kalau boleh saya mahu habiskan usia tua saya di Kuantan. Bila bersara dari pekerjaan saya mahu pilih duduk di Kuantan kerana beberapa sebab yang boleh menyokong kehidupan saya.

Walaupun saya orang Terengganu, saya telah banyak habiskan masa duduk di luar Terangganu berbanding di Terengganu. Bermula tahun 1991 saya sudah berhijrah dari kampong halaman saya, untuk belajar dan berkerja.

Saya suka hidup di Pahang.

Kini apabila masa berlalu, saya lebih ramai punyai kawan-kawan rapat di Kuantan, Pahang. Kawan-kawan yang menemani fhasa dunia pekerjaan saya. Sebab itulah walaupun berkerja di Muadzam Shah, saya beli rumah di Kuantan. Orang kata beli rumah di mana kita nak settle downg. Saya rela berulang alik hujung minggu kerana beli rumah di Kuantan. Tak sabar nak bersara. he he he.

Namun kalau takdir saya bersara di Bangi, saya akan duduk sahaja di situ. Atau saya fikirlah kemudian... yang penting di situ rezeki saya. Saya hanya pekerja biasa, harus akur pada majikan. Dan harus bersyukur masih ada pekerjaan.

Untuk terus memagang rumah tersebut dan dalam masa yang sama duduk menyewa di Bangi, saya tidak mampu. Jadi saya terpaksa lepaskan rumah saya tersebut. Memang sedih tapi ini kerana faktor kewangan, saya tidak boleh buat apa-apa...

Jadi saya semalam dengan lesunya saya ke bank untuk bertanyakan berapa baki pinjaman perumahan saya. Saya bercadang mahu jual rumah tersebut. Tiada keperluan lagi saya untuk ke Kuantan apabila berpindah tempat kerja nanti. Keperluan saya adalah menuju Besut Terengganu jengok mak ayah.

Kata pekerja bank lelaki yang kurang mesra itu baki pinjaman saya dalam RM144K. Saya conggak kalau jual rumah tersebut dalam RM400K dapatlah baki ditangan RM256K. Dan dengan duit sebanyak itu tentu sukar untuk saya dapatkan rumah di kawasan bandar besar. Lagipun lakukah kalau RM400K dalam ekonomi sebegini gayanya...?

Entahlah...

Walaubagaimanapun, sebagai pekerja saya harus ikuti arahan majikan. Saya akan berusaha mencari rumah yang bersesuaian di tempat kerja baru. dan buat permulaan saya mungkin menyewa bilik kecil dahulu. Saya kembali ke zaman bujang saya dulu. (zaman awal bujang maksud saya)

Saya mesti berfikiran positif walaupun ketika ini hati saya masih sedih...

1 comment:

Warisan Petani said...

Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home