"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Friday, January 19, 2018

Sharifah Aini ‎– Pilihan Sentimental Emas, 1988, 2017.



Pilihan Sentimental Emas


Sharifah Aini ‎– Pilihan Sentimental Emas


Label:
EMI ‎– 5764080, Universal Music Malaysia ‎– 5764080
Format:
CD, Compilation 
Country:
Released:
Genre:



Kak Pah telah menyanyikan lebih dari 700 buah lagu. Jadi Kak Pah mungkin artis yang paling banyak mempunyai album kompilasi (kena buat kajian ni). Dan salah satunya ialah album ini, yang diterbitkan semula pada tahun lepas 2017. Kali pertama diterbitkan pada tahun 1988.

Ini adalah album Kak Pah saya yang terbaru. Saya membelinya di Lazada. Sebelum itu saya mencarinya di Giant Kuantan - tak ada, di Kuantan Perade - tak ada dan di Megamall Kuantan - juga tak ada.

Saya memgetahui kewujudan album reissue melalui sahabat Adnan. Beliau menghantar cover album ini di geruk wasap kami. Dan saya jadi panas punggung. He he he.

Terdapat 12 lagu dalam album ini. Tentulah sukar untuk memilih lagu sentimental dari nyanyian Kak pah kerana bagi saya terlalu banyak lagu-lagu Kak Pah yang boleh dikatogerikan sebagai `pilihan sentimental emas'. Sebabnya mudah, banyak lagu yang sentimental bertaraf emas berlian. Intan.

Saya ingin membuat kupasan ringkas tentang lirik lagu. Kupasan Tracklist 6 lagu terawal:

1. Mengharap Cintamu (5:15)

Lagu ini dari albun `Kasih' yang diterbitkan pada tahun 1987. Dari tajuk lagu kita sudah mengetahui bahawa ia adalah mengenai sebuah hati yang mengharapkan cinta. kapada yang terlibat dengan cinta-cinta, mereka mungkin lebih memahami lirik ini.

Mengharapkan cinta adalah sesuatu yang tidak menyenangkan. berdiri salah duduk pun salah. Ada perasaan hati di mana ada unsur kekecewaan dalam diri akibat mengharapkan buah yang entah gugur entah tidak. He he he.

Dia tahu perasaan mengharap itu seolah tersepit di rimba, kaki dicucuk duri dan atas kepala pula seolah ada timbunan bara. tapi itulah, dia terus mengharap. He he he.


2. Tiada Maaf Bagi Mu (4:27)

Lagu ini adalah antara 10 buah lagu Kak pah yang saya amat minat. Ia seolah kisah hidup seorang sahabat saya. Dalam lagu ni apabila hati sudah hancur ia tidak akan dapat dipulihkan lagi. dan lebih parah lagi dia tidak tahu apakah salah dia...

Dalam lagu ini dia tidak kecewa tetapi apabila kekasihnya datang kembali memohon maaf darnya. Dia tak sudi memandangnya apatah lagi memaafkannya. malah dia menghalau kekasihnya dengan kata-kata "Jangan menyelas kerana cinta bagiku sekali'.

Apabila mendengar lagu ini, saya rasa sedih. saya pernah menangis bila mendengar lagu ini. Saya menitiskan air mata sambil menyumat donat ke mulut disulami air nescafee.


3. Malam (3:10)

Ada beberapa lagu Kak Pah yang bertajukan `malam". Antaranya `Seri Dewi Malam', `Tiga Malam', `Selamat Malam', `Di Malam Persandingan',` Halimunan Malam', `Malam Gelisah', `Tangisan di Malam hari', `Aku dan Malam' `Laguku Malam ini' dan lain-lain.

Mungkin malam merupakan masa yang sesuai untuk jiwa bergelora. manusia mungkin makin sensitif pada malam hari. dalam cerita `it come at night pun segalanya bermula apa bila malam.

Lirik lagu ini mengisahkan perasaan yang dialami apabila menjalang malam. perasaan gelisah itu akibat dari kekasih hatinya yang mati pada tengah malam. sebab itulah antara liriknya dia menuduh malam sebagai `kejam'.

Malam itu dipersonofikasikan sebagai kejam dan membunuh.


2.  Hati Seorang Kawan Baru  (5:15)

Lagu ini pernah dibawa oleh Hetty Koes Endang. Lagu Indonesia ini sangat merdu didengar. Apabila dibawa oleh Kak Pah, sukalah hati saya.

Lagu ini pelik. Kisahnya sebuah perasaan pada kawan baru. terpikat dengan wajah dan keterampilan. lalu diluahkan segala perasaan rindu dan mimpi.

Dan dia terus menanti jawapan dari kawan barunya. Tetapi kawan barunya hanya `saya anggap awak hanya kawan baru'. malu kan. He he he.

Tetapi hati yang sudah terpaut itu terus merayuu...menanti he he heh



5. Bayangan  (4:15)

Lagu `Bayangan' ini saya sifatkan sebuah lagu yang bertemakan `gila bayang'. Apabila kita bercinta bayangan wajah kekasih kita akan hadir dalam jiwa kita. Dan jiwa kita rasa resah dan merintih. Kita cuba halau tapi tetap menjelma...He he he.

Kadang-kadang adakah hanya kita saja yang bercinta? Kerana bayangan ini tetap bayangan.


6.  Hapuslah Airmatamu   (5:15)

Lagu ini adalah tajuk filem `Hapuslah Airmatamu (1976). Khabarnya ia adalah filem pertama yang berjaya melepasi tayangan selama sebulan sejak tayangan filem-filem P Ramlee. Katanya kutipan sampai RM200,000 lebih. Kutipan ini besar kerana pada masa tersebut RM10,000 pun `purchasing power' dia tinggi.

Ini liriknya


Dengarlah bisikan hati
Untukmu yang tersayang
Walaupun apa terjadi
Tiada perpisahan

Itulah janji-janjinya
Yang tak mungkin berubah
Tiada perpisahan
Yang akan terjadi

Tiada rintangan baginya
Yang dapat memutuskan
Begitu setia janjinya
Pasangan yang bercinta
Walaupun apa terjadi
Kan cuba di atasi
Begitulah…
Janganlah bersedih

Hapuslah air matamu
Usahlah kau bersedih
Tiada penyesalan
Yang insaf bagimu…

Tiada rintangan baginya
Yang dapat memutuskan
Begitu setia janjinya
Pasangan yang bercinta
Walaupun apa terjadi
Kan cuba di atasi
Begitulah…
Janganlah bersedih

Hapuslah air matamu
Usahlah kau bersedih
Tiada penyesalan
Yang insaf bagimu…


Bagi saya, lirik lagu ini seolah lirik nasihat dan dalam masa yang sama ia adalah menceritakan hakikat.

Saya tidak reti nak ulas lagu ini tetapi bagi orang yang bercinta tiada rintangan bagi mereka. tiada apa pun yang dapat memutuskan cinta mereka kerana setia janji orang yang bercinta... Walaupun apa yang terjadi mereka cuba atasinya...

Entah... dengarlan sendiri dan ulas jika ada blog.

Lagu ini mungkin nasihat kepada seseorang yang tak insaf-insaf tentang maha besarnya nilai sebuah cinta... Weak..

Saya amat minat lagu ini...lagu untuk diri saya.

Pulak...



No comments:

.