Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, July 8, 2014

Siapa Sharifah Aini dalam hidup saya...?

Asalamualaikum,

Dan salam sejahtera buat pembaca blog saya. Semoga berada di dalam keadaan sihat sejahtera bersama keluarga tersayang, saudara mara dan sahabat-sahabat tersayang. Semoga sentiasa dilindungi dan diberkati  olehNYA

Saya merasa sangat aneh dan dipenuhi perasaan sayu untuk menulis posting ini... Namun sedikit sebanyak posting ini dapat menjawap mengapa saya sangat menghargai kehadiran Datuk Sharifah Aini dalam hidup saya... Allah maha besar.

Kadang-kadang kita sebagai manusia tidak memerlukan pertalian dalam bentuk pertalian darah atau saudara untuk merasakan adanya suatu hubungan. Suatu hubungan atau pertalian yang mendalam, terjalin dengan erat. Namun saya antara insan yang bertuah kerana Allah telah memberi kesempatan untuk merasai perasaan kasih sayang dalam suatu hubungan yang amat istimewa, ikhlas, menenangkan dan mendamaikan. Kasih sayang dari seorang yang bernama Datuk Sharifah Aini.

Saya rasa mungkin perasaan sebeginilah yang dirasai juga oleh ribuan peminat-peminat setia arwah. Kini saya semakin faham kenapa beliau sangat disayangi ramai... Beliau berjaya melahirkan perasaan saling menyanyangi di kalangan peminatnya. Allah maha besar.

Sukar untuk menulis di sini apa yang saya rasa apabila berhadapan dengan berita kepermegiannya... Tentulah saya tidak percaya... Saya berharap sangat berita yang saya dapati di media internat itu suatu penipuan.

Bagaimanakah Datuk Sharifah Aini menjadi sangat istimewa di kalangan peminatnya?

Jawapan yang paling ringkas dan tepat ialah Datuk Sharifah Aini bukanlah seorang penyanyi biasa...
 
Saya tidak pernah berjumpa atau bercakap dengan Datuk Sharifah Aini. Saya mungkin antara ribuan peminat beliau yang pemalu. Saya terdiri daripada kalangan orang biasa. Malah terlalu biasa. Tidak ada nama, rupa dan harta.
 
Selain daripada keluarga saya, Datuk Sharifah Ainilah memberikan kesan yang besar kepada kejayaan dan pencapaian saya. Saya bukan sahaja membesar dengan lagu-lagu Sharifah Aini secara tidak langsung, malah secara langsung. Lagu-lagunya mengiringi kehidupan saya dalam mengharungi tawa dan tangis hidup, gembira dan duka perjalanan ini. Beliau begitu setia pada saya. Sentiasa ada di mana-mana saya berada. lagu-lagunya seolah latar belakang muzik perjalanan hidup saya. (Dengan 700 buah lagu yang dirakamkannya ia mewakili 700 lebih perasaan. Dan sebenarnya dalam sesebuah lagu terkadang mewakili banyak perasaan sekaligus. Bayangkanlah...)

Saya peminat tegar dan setia...

Ketika saya rasa gembira dan rasa bersedih ada lagunya mengiringi perasaan saya. Ketika saya jatuh cinta dan bahagia, ada lagu-lagunya yang bersesuaian dengan perasaan saya. Dan ketika saya rasa kecewa (bagai langit runtuh di atas bahu), ada lagu-lagunya memberi inspirasi dan semangat yang kuat untuk harungi hidup ini... Beginilah kaedahnya bagaimana meresapnya lagu-lagu arwah dalam kehidupan saya dan juga peminatnya.

Hampir setiap hari saya mendengar lagu-lagu beliau.  Beliau sentiasa ada di hati para peminatnya...

Ketika saya menitiskan air mata, memandu seorang diri beratus-ratus kilometer (saya tidak tahu hendak ke mana walaupun dunia ini luas... Pada waktu itu saya rasa nak mati saja...). Lagunyalah yang memberi inspirasi supaya saya berpatah balik `ke belakang'. Mulakan hidup yang baru, hadapi hidup ini...kerana hidup adalah ujian bagi yang berfikir.

Tidak sukar untuk menjawab mengapa Datuk Sharifah Aini dan bukannya penyanyi lain?. Jawapannya suaranya yang lunak merdu dan sentiasa jelas mewakili perasaan yang ikhlas dan penuh kasih sayang.

Saya sering menunggu album barunya... Kini nampaknya saya sudah tidak menunggu album baru dari sesiapa lagi... Ianya agak malang bagi industri muzik Malaysia.

Lagu-lagunya memberi saya semangat dan inspirasi, yang sentiasa berada di hati saya, di sisi kehidupan saya... dengan penuh setia dan ikhlas...

"Kak Pah, semoga rohmu dicucuri rahmat olehNya, amin..."




 

6 comments:

Dahlia said...

Salam Abang Jan,

Be strong..
Alfatihah buat Kak Pah.

Jankaulu said...

Thanks Dahlia...

Fauziah Abdullah (poja) said...

semoga Allah merahmati roh Kak Pah.

Jankaulu said...

Thanks Fauziah...

Adie Achim said...

Semasa mendengar perkhabaran, saya menyedekahkan Al-Fatihah (perlu ke bagitau?). Selesai kemudian, saya mula teringat akan Siti Nurhaliza bagaimana satu hari nanti saya menghadapio pemergiannya (as if dia mati dahulu). KEmudian saya teringatkan Abg Jan.. mesti suatu pemergian yang berat kann..

Anonymous said...

Nantikan album terbaru dari beliau.... masih dalam prosis pembikinan..... lagu-lagu yang sdh dirakamkan x sempat di rilis... ini disahkan oleh Datuk Ramli M.S...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home