Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, August 1, 2019

Ulasan filem Crawl (2019): Jiwa tertekan di dalam panggung



1. Plot ceritanya mudah, kisah seorang anak perempuan (Haley)  dan ayahnya yang terperangkap di bawah rumah. `Bawah rumah' bermaksud betul-betul bawah rumah yang berlantaikan tanah. Bukannya basement yang ada ruang dan kerusi meja bagai. Bawah rumah itu dipagari dengan konkrit batu bata. jadi sukar nak keluar.

2. Mereka mahu keluar dari bawah rumah kerana di bawah rumah tersebut juga terdapat dua ekor buaya besar!. (akibat banjir, buaya terlepas dari kawasan ternakan buaya)

3. Cerita bermula apabila Florida di landa ribut, Haley (yang baru sahaja habis saringan ujian kelayakan renang) bergegas ke rumah lamanya untuk mencari ayahnya. Ayahnya sepatutnya sudah berada di kawasan selamat sebelum ribut berskala 5 melanda. Air akan pasang.

4. Pertengahan cerita kita akan tahu kenapa ayah dia monyok. Kenapa ayahnya seolah asingkan diri dan duduk sorang-sorang. Dan kita akan tahu kenapa emaknya tinggalkan ayahnya dan cari laki baru.

5. Apabila sampai di rumah lamanya Haley (dengan bantuan anjingnya bernama Sugar) terus mencari ayahnya, dan akhirnya dia turun ke bawah rumah. Cari punya cari terjumpa ayahnya tergolek di tanah...dan bermulalah.

Hasil carian imej untuk crawl movie 2019

6. Sebelum kemunculan buaya, sudah ada unsur seram dan kejutan. tengoklah sendiri. Bayangkanlah sepanjang filem ini jantung saya berdegup degap bak pertama kali bercinta dan juga tertekan bak slide tak buat lagi esok lusa dah nak kuliah. Bertambah degup kerana saya terlupa telan ubat darah tinggi Zynor (yang saya kena ambil sebiji sehari). Kalau mak saya tahu saya terlupa makan ubat, tentu dia sedih. Tentulah sedih sebab anaknya dah tua bangka pun makan ubat, bersuruh!

7. Dos ubat tinggi tu dah banyak kali bertukar seiring dengan tambahan uisa, dulu 2.5 mg sahaja (masa kerja di Pekan), naik ke 5 mg  masa kerja di (Kuantan)dan kini 10 mg. Kot-kot nanti bila tua kena makan 1 kg, he he he. 

8. Filem buaya ini bukan seperti cerita biasa pasal buaya-buaya dalam filem-filem Aligator (1980), Primival (2007), siri Lake Placid (1999, 2007, 2010), filem Crocodile (2002), Crocodile 2 (2002). Filem tersebut terlalu `biasa' jika mahu dibandingkan dengan `Crawl' ni. Crawl ni jangan harap nak tengok gadis-gadis montok berbikini dan remaja-remaja segar bugar yang huha-huha. Tak ada!

9. Cerita ini `seangkatan dan sesedap' filem `Rogue' (2007). Filem Rogue ni saya syorkan tengok, best!. tetapi tentulah `Crawl' lagi best! superbest.

Hasil carian imej untuk crwal film
Add caption

10. Kita boleh beli blueray dan tengok jea di rumah, tetapi masalahnya baru kita duduk depan tv sambil makan, dan sekejap-sekejap pergi dapur buat air, tiba-tiba isteri/suami panggil, atau anak datang kacau. Kosongterik kita hilang!. Berbeza benar tengok dalam skrin wayang dengan tengok dalam Tv. Cerita yang sedap di wayang jadi tak sedap di Tv. Kejutan di wayang, tak jadi kejutan di Tv. Ya la kan buaya dalam Tv nampak besar cicak jea tetapi buaya dalam panggung wayang depan kita, besar!.

11.  Gitulah kesan wayang berbanding kesan Tv.

Hasil carian imej untuk crwal film
Add caption

12. Dua hari sebelum lihat filem Crawl ini, semasa saya sedang sibuk pilih sudu di Langkawi (HIG) yang adik saya kirim, saya terfikir kalau sempat saya mahu lihat filem Craw di Kuantan. Dan selepas itu semasa kompius nak memilih lampu di Ikea (sebab bajek ciput), sekali lagi saya berdoa agar dapat lihat filem tersebut...

13. Pelakonnya saya tidak kenal tetapi lakonannya hebat. Orang putih begitu kot. Tidak perlu jadi pelakon terkenal untuk menjamin mutu lakonan yang hebat, berbeza benar dengan kebanyakan pelakon kita yang hanya terkenal tetapi tidak berbakat. Berlakon keras macam kayu, stepler atau kepala ahli politik kita.

Hasil carian imej untuk crawl movie 2019
Air dah pasang

14. Selepas menonton walaupun tertekan, saya puas hati, terhibur dan terharu. Walaupun tiket RM16 (kawan belanja), berbaloi. Saya bagi 4.5/5 bintang. Sepatutnya 4 bintang jea tapi anjing dan buaya dalam filem ni pandai juga berlakon.

15. Boleh juga bawa keluarga sebab ada unsur moral antara hubungan anak perempuan dengan ayah. Hubungan anak perempuan dengan ayah biasanya rapat. Kadang-kadang terhindar sikit bini sendiri. he he he.

16. Seperti biasa, filem inggeris selalu ada moral dan pengajaran yang boleh diambil. Antaranya: (16.1) Ikutilah amaran yang dikeluarkan oleh kerajaan. Contohnya kat Malasyia ni kalau kawasan tu dah banjir PH suruh pindah, pindahlah. Walaupun BN sudah tiada, apa yang baik harus diikut untuk keselamatan diri dan keluarga.
(16.2) Walaupun kehidupan ini bukannya berkisarkan berapa berat badan kita tetapi mempunyai berat badan yang ideal menolong kita berenang dengan pantas apabila dikejar buaya.
(16.3) Walaupun kita mabuk kan perempuan cantik yang kurus, sebagai lelaki kita mesti tahu apa yang benar dan salah. Contohnya kerana mencuri di bawah pengaruh perempuan samalah seperti mencuri di bawah pengaruh dadah.
(16.4) Jagalah bini kita, bila-bila masa bini kita boleh lari ikut lelaki lain walaupun bini kita sudah tua.
(16.5) Dalam keadaan tertentu anjing jauh lebih baik dari manusia (atau bekas-bekas kekasih lama kita).
(16.6) Jangan bina rumah di kawasan berisiko. Cari kawasan yang bebas banjir dan bukannya bebas jiran.

17. Dan paling berkesan adalah ajaran moral untuk keluarga. Dalam setiap keluarga terdapat konflik, namun kita tetap juga sekeluarga yang seharusnya saling sayang menyanyangi memberi semangat antara satu sama lain. Perasaan anak dan perasaan ibubapa adalah unik, dan apa yang mereka lalui susah payah dahulu akan menjadi jambatan yang kukuh terhadap pembentukan perhubungan yang lebih erat pada masa hadapan....(ayat setail cikgu sivik dan moral)

18. Selepas keluar dari panggung, buat pertama kalinya dalam sejarah hidup saya, saya terus balik! tanpa makan dan minum. Macam tak percaya. He he he.

18. Thanks...


2 comments:

Angah said...

wow good review...rasa macam nak tonton...eh ada lagi ke kt panggung!

Jankaulu said...

Salam,
sorry angah baru terbaca komen ni. rasanya dah tak ada. sekarang tengah meletup cerita IT: chapter 2...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home