Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, March 18, 2019

Masak gulai lemak telor itik... Lemak kuning

 

1. Hujung minggu lepas saya melangkah girang ke dapur.

2. Rumah saya kecil, selangkah dua dah sampai dapur, selangkah dua sampai ruang tamu, selangkah dua sampai bilik tidur, selangkah dua dah di luar rumah! kalau di luar rumah, selangkah dua dah ada di rumah jiran…!

3.Kembali kepada tema post, saya nak masak. Rasa nak makan gulai lemak telur itik, best rasa masam2 ada, pedah ada, manis ada...ahh best. Telur itik bawa dari kampong, ayah bagi.

4. Saya hidu bekas blander, bila sah bekas tu bukan untuk bawang, saya terus letak atas meja. Tak ada masa nak taging.

5. Saya ada dua bekas blander, satu untuk kisar bawang, satu lagi untuk blander buah2 kalau tiba-tiba saya rasa `urban'.

6.Saya campak lada merah, lada hijau,kunyit, lengkuas, bawang merah dan bawang putih...dan kisar dengan girangnya.

7.Panaskan kuali Teafal (bayar bulan, main kutu) masuk kisaran tadi dan godel dengan secuit garam, bila nampak masak letak santan cair, bila didih letaklah telur satu persatu...dan akhir sekali letak santan pekat dan daun kunyit (saya tanam sendiri) dihiris halus ala che wan.

8.Best baunya...jiran2 tentu tertanya2 dan mengata2.

9.Namun bila makan saya rasa kurang umpp, ada sesuatu yang kurang. Seperti dunia politik dan ekonomi Malaysia, saya rasa masakan ni ada sesuatu yang tak kena. Tapi apa dia yea?

10. Selepas makan, semasa saya bawa pinggan ke sink, saya ternampak asam gelugur di tepi meja!. Masih dalam plastik...

11. Memang kena lengkap resepinya, tak boleh tertinggal satu, jadi lain rasanya...tapi tak apalah nasi seperiuk (periuk kecil) habis juga tadi.

12.Saya terus insaf sekejap, kita manusia hanya merangcang, asam gelugur tertinggal jua...
 
Saya makan dengan ayam...tiada sayur.




No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home