Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, April 1, 2015

Bulan April... klorok dan teabetok

Bulan April datang lagi. Rasa separuh dari jiwa saya dibawa pergi... Pada bulan Aprillah saya dilahirkan, dan pada bulan April jugalah orang yang pernah saya sayangi dilahirkan...
 
Masa sudah lama berlalu...namun kesedihan masih terasa...menanam ketabahan.
 
Petang semalam saya menyeka pilu. Biar jangan terus tenggelam...peritnya hanya allah yang tahu. Saya terus menutup radio yang memutarkan lagu `Janji Manismu' dendangan Aisyah. Lagu itu membuatkan saya bertambah sedih... Saya tidak mahu dengar.
 
Ikhlas cakap saya tidak tahu apa yang tuhan mahu tunjukan. Mungkin dia mahukan saya menjadi orang yang sabar...
 
Apabila saya sampai ke rumah saya terus mencapai botol klorok lalu menuangnya ke dalam baldi. Saya campur sedikit air dan biarkan seketika. Saya mahu basmikan kuman di dapur.

Saya mahu dapur saya hari ini lebih bersih dan kemas berbanding semalam. Begitulah motto dapur saya. Luas dapur ini kecil sahaja. Dengan hanya meletakn dua, tiga barang merata-rata ia sudah cukup menampakan dapur saya berselerak. Kapal pecah.

Kebersihan dapur hendaklah dijaga, bukan ruang tamu sahaja.

Saya basahkan tuala kecil dan mula bersihkan permukaan teabetok. Kadang-kadang ada semut halus atas teabetok ni. Dan pernah juga saya lihat cicak. Saya tidak pernah jumpa lipas di dapur saya tetapi saya percaya lipas ada di rumah saya kerana pernah jumpa di bilik air dan ruang tamu.

Sebab itulah saya pasang lampu di dapur bermula petang hari hingga pagi keesokannya. Kata cikgu saya lipas takut cahaya.

Saya tinggal di kawasan perumahan yang disediakan oleh majikan. Teabetok dia sudah lama, kicen kabinek dia pun dah lama. Ada bahagian yang dah reput pun... Masalah betul. Tapi tetap syukur kerana sewanya murah sahaja.

Teabetok yang ada boleh tahan, tetapi kabineknya sangat minima. Seolah tiada usaha untuk ke arah keceriaan. Mungkin sebab dah lama kot. Saya menggunakannya dengan berhati-hati bimbang pintu tercabut. He he he.

Pun begitu, saya bertekad "dapur saya hari ini lebih kemas dari semalam".

1 comment:

Engku Artini said...

Oooo table top rupenye.. hihi.. ingatkan jenis air tea tadi..

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home