Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, November 12, 2014

Saya dan Tupperware

 
Setelah lebih empat tahun saya mengharamkan diri saya daripada membeli Tupperware, kini saya bukan sahaja kembali membeli Tupperware tetapi juga telah menjadi jurujual Tupperware. Sepanjang tahun ini saya telah menjual barang Tupperware nilainya lebih daripada RM5K! Tak sangka betul.
 
SAYA MASUK AHLI
 
Namun begitu jangan salah sangka, aktiviti penjualan saya hanya memberikan katelog kepada kawan-kawan rapat sahaja. Saya tidak aktif menjual ke sana-sini kerana tujuan saya `masuk ahli' adalah untuk diri sahaja. Saya malu untuk menjual kerana saya memang jenis pemalu untuk berhadapan dengan manusia...(konon). Dan juga saya selalu sibuk.
 
Sekarang saya seorang pengguna tegar Tupperware.

 
 
Gambar 1
 
GAMBAR 1 di atas menunjukaan keadaan dapur kecil saya. Pada hujung minggu saya berkereta menjenguk rumah saya di Kuantan. Sebenarnya saya tidaklah  aktif menggunakan dapur kerana saya makan di kedai yang terletak di hadapan kawasan perumahan saya.
 
Dapur ini asas sahaja, kira lebih kepada pameran sahaja. Namun ia menjadikan kerja memasak mudah apabila menerima kunjungan keluarga. Adik perempuan saya suka memasak dan memakan masakan itu, he he he. Saya beli khas bekas tempat letak minyak masak berjenama Tupperware sebab kadang-kadang saya goreng kerepok. Ada tiga bekas, sila rujuk GAMBAR 1 di atas, dan GAMBAR 2 (dari internat) di bawah:
 
Gambar 2
 
Saja mengada.... Kelihatan juga bekas Tupperware letak rempah-ratus (yang sangat jarang diguna kecuali bila adik perempuan saya datang). Rujuk GAMBAR 1 di atas.


Terima kasih kepada Encik Tuper kerana mencipta Tupperware ( Earl Silas Tupper dilahirkan pada 28 Julai 1907 di Berlin). Bagus bekas Tupperware ini kerana barang bahan makanan tahan lama.
 
Gambar 2
 
GAMBAR 2 di atas menunjukan Tupperware jenis Madular empat segi. Saya letak keropok, Maggie, kopi, nescafi, biskut, milo, lilin dan gula-gula di dalamnya. Saya susun bodoh jea di dinding almari tu. Nampak kemas dan ringkas. Saya suka jenis yang empat segi sebab senang diatur dan diperagakan untuk tetamu lihat. Dan perkatakannya.
 
DAPAT HADIAH
 
Saya hanya letak katelog Tupperware atas meja kerja saya. Bila kawan datang singgah ada yang memesan pada saya. Sebenarnya kalau saya sibuk, saya tak layan sangat...he he he. Teruk saya kan? Biasanya bila saya beli banyak (ambil oder) untuk kawan-kawan, saya dapat hadiah. Saya rasa gembira. Kalau hadiah tu saya tidak suka, saya jual balik.
 
 
DAPAT KAWAN BARU
 
Bila saya ke Kuantan ambil barang Tupperware, saya dapat ramai kenalan baru dan dapat bercakap dengan kakak-kakak, adik-adik dan makcik-makcik yang tidak langsung saya kenali. Kebanyakan penjual adalah perempuan, jadi saya menjadi perhatian orang. He he. Saya tidak suka perhatian. Namun mungkin sudah takdir hidup saya, saya selalu menjadi perhatian orang dan diperkatakan...(perasan!).
 
Sekarang saya ada banyak Tupperware...tempat letak makanan kucing pun jenama Tupperware. Kita kena guna barang yang kita beli kalau tak berdosa. Itu kata mak saya entah dari kitab mana entah. Tapi saya ikut sebab emak selalunya betul. Saya tidak ada bini untuk diikut kata seperti kawan-kawan saya. He.
 
Sekian.

2 comments:

Anonymous said...

cantik dapur ..kagum saya ..

saya punya dapur pun tak secantik tu ..


~pemerhati jauh ~

Jankaulu said...

Anon,

dapur ni pamiran sahaja...

sebulan sekali tak masak pun...he he. sbb tu nampak kemas.

dapur ni kecil sangat, senang jaga.

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home