Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, September 13, 2011

Apa maksud `rumah terbuka'?




"Bila Man nak buat rumah terbuka" Saya disapa ketika melenggang turun tangga nak ke tempat pakir. Hari ini saja sudah 5 orang yang tanya. Saya agak rimas sebab saya memang tak bercadang langsung nak buat rumah terbuka. Kepada saya, kalau sapa-sapa nak datang beraya di rumah, silakanlah... Datanglah bila-bila masa, cuma beritahu dulu. Nak kemas rumah sikit, he he he.

Seingat saya konsep rumah terbuka lahir daripada perubahan kemodenan masyarakat kita. Zaman kucing kiron dulu konsep ini tidak ada. Pada awalnya saya dapati pelopor rumah terbuka adalah merujuk kepada membuat jamuan raya berskala besar dan dihadiri oleh pelbagai masyarakat majmuk. Mereka adakan jamuan ini di padang, dewan atau ruang pejabat. Mereka gunakan perkataan `rumah' walaupun jamuan tersebut diadakan di padang bola. Bukannya kita nak pengaruhi mereka (yang bukan agama islam) masuk agama kita tetapi lebih kepada memupuk persefahaman dan perpaduan.



Apabila masa silih berganti dan pabila senja melabuhkan layarnya (stail Ziana Zain), konsep rumah terbuka didefinasikan pula kepada tindakan isirumah yang menjadikan satu hari khas sebagai hari untuk meraikan hari raya (selain hari pertama raya). Biasanya selepas seminggu raya. Dan biasanya jamuan ini menyediakan makanan berat. Kalau isirumah buat rumah terbuka tetapi hanya jamuan ringan, tengoklah nanti apa yang diumpat di pejabat, kantin dan tempat bangku tunggu penjual ikan (biasanya di kampung). Selamat datang ke Malaysia.

Konsep rumah terbuka kini menjalar...tetapi bukan barang wajib diadakan... tak buat tak apa. Kan?

Oleh kerana isirumah saya adalah saya (terkadang kucing jiran), maka bukan sesuatu yang senang saya nak organisasikan satu `rumah terbuka'. Sebab itulah saya tak buat rumah terbuka secara solo. Dan saya rasa tak selesa pulak bila ditanya bila nak buat rumah terbuka setelah saya menghadiri rumah terbuka mereka, he he he.

Namun oleh kerana saya agak terkenal (perasan tak habis-habis, sepatutnya sedarlah diri sikit, masa dah berlalu...), saya buat juga rumah terbuka dengan berpakat dengan kawan-kawan rapat saya. Rumah terbuka tersebut tidak diadakan di rumah saya atas faktor ruang sempit dan bimbang anak kawan-kawan musnahkan pasu-pasu saya... Saya buat di rumah kawan saya yang besar, dan tak banyak pasu. He he.

Jan: Rumah terbuka, hati tertutup?...tertutup hatiku. Biarpun pedih kuteruskan jua...(pulak dah)

5 comments:

Mama4Aqil said...

selamat datang ke malaysia.

Jankaulu said...

he he he, memang gitu masyarakat kita kan? he he he

Eja said...

sy x dijmpt ker...hehehe

Jankaulu said...

tak! waaaa....

Eja said...

ish ish ish......waaaaa....

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home