Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, August 1, 2022

Mat Kilau: Kejayaan keluarga Yusuf Haslam

 



1. Pada mulanya saya tidak berniat untuk tengok filem ini. Seingat saya, saya tidak pernah ke panggong untuk filem Yusuf Haslam (Dato) atau anaknya Syamsul Yusuf. Mungkin kerana tema filem mereka bukan tema yang saya gemari. Tema `Percintaan yang berjaya' dan `filem aksi' bukan makanan saya. Namun, sebagai peminat cerita seram saya ada menonton filem seram Syamsul, tetapi bukannya di pawagam. 

2.  Apabila filem kutipan Mat Kilau mencecah RM81 juta, saya rasa tentu ada yang menarik dan unik. Saya terlebih dahulu menyarankan pelajar-pelajar saya melihat filem ini. Majoriti mereka berpuashati. 

3. Semasa menjadi mahasiswa, kalau ada filem-filem yang menarik, pensyarah saya akan cadangkan untuk pergi tengok. Saya masih ingat lagi pensyarah saya menyarankan pergi tengok `Dance with the wolf' (1990) untuk melihat keadaan dan budaya kaum Red Indian.

4. Maka pada pagi ahadnya saya ke panggong. Ya allah ramainya. Saya tidak rela mempamirkan diri saya dalam satu barisan yang panjang. Saya terus balik (tanpa singgah ke kedai Port Meriang yang jual pinggang mangkuk yang cantik). Dah lama saya mahu beli bekas cantik untuk letak makanan kucing. (Kucing jiran saya). 

5.Saya berniat dalam hati `Aku kena ambik cuti ni, hari-hari kerja tentu tak ramai sangat orang'. Saya tidak suka beli secara `online'. Mungkin saya sudah berusia...?

6. Dan bila tiba harinya, saya masuk panggong melihat cerita ini. Kesimpulannya saya suka cerita ini. saya tidak rasa cerita ini merugikan wang saya. Malah saya rasa bertuah kerana sempat melihat filem ini. Saya jadi kagum dengan Syamsul Yusuf. Keunikan dia berganda berbanding dengan ayahnya. Tetapi tidaklah begitu adil untuk kita membuat perbandingan kerana mereka berlainan zaman. lainlah kita ini ahli filem yang sangat berpengalaman dan berakademik.

7. Membuat filem bukanlah cita-cita kebanyakan orang Malaysia. Lebih ramai mahu anak mereka membesar menjadi guru, doktor atau ahli `youtuber' yang berjaya. Kita orang biasa ni mungkin rasa resah jika cita-cita anak kita mahu jadi penerbit filem atau pengarah filem. Bila anak kita nak masuk ASWARA, kita paksa anak kita jadi doktor, atau guru. Haaaa....

8.Memang kebanyakan ibubapa mungkin mengharap cita-cita anaknya berubah kepada yang lebih `menjaminkan selain daripada bidang seni. malah ada keluarga seni yang tidak menggalakan anak mereka ceburi seni, malah memomok kepada anak-anaknya betapa tak eloknya dan tiada jaminanya dunia seni. Namun keluarga Yusuf Haslam (Dato) hebat. ternyata ada lagesi yang ditinggalkan, berbekas dalam sejarah perfileman Malaysia.

9. Barangkali persekitaran dan galakkan keluargalah yang membentuk keunikan Syamsul. Mereka melihat dunia perfileman adalah perniagaan, bukanlah suatu yang boleh main-main. Mereka selalu belajar. Mungkin dari kecil lagi Syamsul mahu cepat-cepat besar dan menjadi pengarah yang hebat. 

10. Kembali kepada cerita Mat kilau. Kali ini saya betul-betul masuk panggung bukan sebagai pengkritik. Saya mahu merasai `semangat cintakan tanah air' filem ini. Hasilnya saya berpendapat filem ini berjaya menyuntik semangat dan banyak perkara positif yang lain. Kalaulah ada masa tentu saya akan tengok sekali lagi. Tetapi dengan kesibukan ini saya rasa mustahil. 

11. Terima kasih Yusuf Haslam. Terbukti keluarga mereka berjaya memeriahkan dunia perfileman Malaysia. Dalam lingkungan ekonomi dan sosial masyarakat kita sebegini, filem ini sudah jauh melebihi `standard' yang sedia ada. Filem ini sebenarnya berat tema dan persoalannya tetapi berjaya dikomersialkan. Janganlah pula kita banding dengan filem Hanyut dan juga siri Lord of The Ring atau  siri Hobbit gitu. Insyallah Syamsul ke arah itu, jika kita memberi respon terhadap filem-filemnya pada masa akan datang..

12. Tema pahlawan ternyata boleh jual. Rupanya... Mungkin suatu hari nanti ada penerbit mahu filemkan Pemberontakan Tani di Terengganu 1928 - Haji Abdul Rahman Limbong. Kisah tragis yang berlaku hampir 100 tahun dahulu, yang mungkin rakyat negeri Terengganu sendiri sudah lupa... Melayu mudah lupa kata Tun Mahathir.

13. Pujian saya untuk lakonan yang sangat hebat Yayan Ruhian, Beto Kusyairy, Adiputra dan Ellie Suriati (walaupun Ellie muncul sekejap). Pemilihan pelakon majoritinya bersesuaian dengan watak. Tak kan la  nak amil Arong Aziz untuk watak Wahid. 

14. Pelakon juga memainkan peranan kerana penghayatan merekalah yang menimbulkan gema dalam gejolak jiwa penonton. rasa `real'. Pelakon seperti Rahim Razali, Jalaludin Hassan, Mubarak Majib memang tidak perlu dipertikaikan lagilah. 

15. Kalau saya boleh sebut mengenai kekurangan filem ini, mungkin `endingnya' boleh diperbaiki. Dan warna baju orang kampung tersebut. Tetapi yealah setiap orang, lain pemikirannya.

16. Moral,pengajaran dan persoalan selepas saya masuk pawagan tengok filem ini.

a) Orang Melayu memang payah bersatu. Atau memang sifat manusia begitu? Maksud saya bukan orang Melayu sahaja...
b) Bukanlah satu cara yang senang untuk nenek moyang kita pertahankan tanah air ini dari bangsa penjajah. Jangan ingat kemerdekaan kita itu 100% dari perundingan Tunku dan kumpulannya. Ada wira-wira lain yang tak belajar di London tapi sangat sayangkan tanah air.
c) Perjuangan mendapatkan dan mempertahankan tanah air memerlukan segala pengorbanan, termasuk nyawa keluarga. Anak bini.
d) Dah bawa anak-anak ke pawagan, jagalah anak-anak itu jangan biarkan anak-anak`gi mari-gi mari' buat bising. Ini bukan Pesta Rakyat.
e) Pada masa hadapan saya akan menyokong dedikasi filem-filem Syamsul.
f) Yusuf Haslam berjaya membentuk anaknya, menyambung legasi perfilemannya.
g) Walaupun ekonomi tengah sakit, RM80 juta lebih telah berjaya dikumpul. Mungkinkah bila tension mereka memerlukan hiburan...? atau yang pergi adalah majoriti golongan T20?


Saya bagi 4.8/5 bintang

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home