Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, July 6, 2022

Kisah minyak masak

 

Gambar Ihsan google

Antara isu yang hangat diperkatakan sekarang ialah mengenai penarikan subsidi minyak masak oleh kerajaan. Kerajaan menarik balik subsidi atas banyak sebab. Mereka ada sebab-sebab yang tersendiri.

Penarikan ini dibuat kepada minyak masak yang dibotolkan dalam 1kg, 3 kg dan 5 kg. Kenaikan harganya sangat tinggi, bukannya seringgit dua.

Sebelumnya, ada kalanya apabila saya ke Mydin, saya sambar juga minyak pekat ni. Saya beli 3 paket minyak masak Seri Murni (3 X RM2.5 =RM7.50). Sebenarnya harga pasaran untuk 1 kilo minyak masak sudah mencecah RM9. Jadi jumlah sebenar yang patut saya bayar adalah RM27 untuk 3 peket tersebut. Apabila ada subsidi saya hanya membayar RM9 maknanya saya untung RM18!

Saya bukannya golongan T20. Dengan kenaikan `harga atas bawah' ni, saya juga terasa. 

Apabila harga minyak masak botol naik, saya berpendapat permintaan untuk minyak masak peket naik mendadak. Dan akan berlaku kekurangan minyak masak peket di pasaran.

Kita tidak boleh salahkan kelompok yang guna minyak masak botol ni yang beralih kepada minyak masak peket. Ini kerana kos sara hidup meningkat manakala kenaikan pendapatan kita sangat perlahan (macam siput babi sakit tibi) dan tidak dapat atasi kenaikan harga-harga.

Akhirnya kita yang terpaksa buat apa sahaja tindakan demi kelangsungan hidup. Kalau kita tanya pihak berkuasa pula buat sakit hati jea. Jawapan mereka macam...


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home