Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, September 22, 2020

Imej buruk Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) kita

1. Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) atau Kerajaan Tempatan (KT) adalah cabang pemerintahan terkecil selain Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri. 

2. Walaupun terkecil dan terkebawah, ia mempunyai outoriti (kuasa oleh undang-undang) untuk membentuk undang-undang kecilnya sendiri. [di bawah akta itu iaitu Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171) dan Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 (Akta 133)]

3. Tujuan utama penubuhan ialah memberi perkhidmatan kepada masyarakat setempat dan juga memberi peluang kepada penduduk tempatan untuk sama-sama membangunkan kawasan setempat mereka.

4. Maka secara logiknya, PBT paling dekat dengan kita (masyarakat). Dengan membayar 'itu-ini', menerima surat' itu-ini' masyarakat semakin dekat secara langsung dengan PBT. 

5. Masyarakat semakin peka dan cerdik dalam menilai perkhidmatan, kewibawaan dan kesaksamaan tindakan yang dilakukan oleh PBT. Masyarakat mengikuti arus semasa dan mereka menilai apa yang terjadi...


Sekadar hiasan post

6. Tanggugjawab PBT besar, contohnya PBT juga bertanggungjawab ke atas kerosakan yang terjadi di dalam lingkungan kawasannya. Ini kerana mereka tidak memantau secara berkala kilang-kilang yang tidak berlesen dan membiarkan beroperasi sesuka hati. Kadang-kadang terasa tidak logik pula mereka tidak tahu.

7. Pantai kutip hasil lesen kena pandailah juga memantau, baru jadi PBT yang berhemah dan beramanah.

8. Dengan memberikan masa untuk kilang-kilang `memutihkan' diri mereka, seolah sebelum ini PBT tiada peruntukan undang-undang untuk menghukum kes sebegini. 

9. Dengan tindakan yang kononnya nampaknya bertolak ansur sebenarnya mencerminkan lagi sikap sesetengah PBT yang menganggap `kes kilang' ini adalah perkara kecil dan remeh, boleh dibawa `berbincang'.

10. Sedangkan kesalahan dalam skala kecil, bagai nak gila PBT merobohi gerai-gerai dan rumah-rumah.

11. Masyarakat setempat melihat slogan tidak langsung PBT iaitu  `Jerung besar ditakuti bilis kecil dilayaki"

12. Dan salah siapa jika akhirnya masyarakat menuduh PBT makan suap...?

Sekian.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home