Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, July 14, 2020

Kisah isirumah yang tidak kawin-kawin...


"Dalam rumah kamu ada berapa orang?" Tiba-tiba sahaja saya terus bertanya apabila berada di hadapan kelas. Saya masuk tanpa memberi salam dan sebagainya. Saya terus menyoal pelajar paling hadapan.

Pelajar yang sedang bercakap dengan kawannya tadi kelihatan tersipu-sipu malu...tapi menjawab " 7".

"Bilangan orang yang berada dalam rumah kita itulah sebenarnya jumlah isirumah kita" Balas saya sambil heret kerusi dan duduk. Saya letak kedatangan dan letak pen di meja. alamak tertinggal `marker pen'.

"Namun istilah isirumah tidaklah sinonim kepada keluarga. Mengapa saya kata begitu?  Saya menyoal.

Beberapa orang pelajar tunduk. Takut kena soal. 30 tahun dulu saya juga selalu tunduk bila soalan dilontarkan dalam kelas. Biasanya pelajar yang tidak tundukan kepala, terpaksa jadi mangsa untuk memberikan jawapan. He he he.

Family Cartoon Images, Stock Photos & Vectors | Shutterstock

"Sebabnya mungkin adik ayah kita (pak saudara kita), atau emak ayah kita (opah) juga tinggal bersama-sama kita..." Akhirnya saya juga yang kena jawab.

Kadang-kadang begitulah. Kita tanya, kita yang kena jawab balik. Macam pelawak sekaranglah, bila buat lawak kena ketawakan lawak sendiri...he he he. Saya selalu juga dengar dalam radio dan lihat di TV, mereka buat lawak, mereka ketawakan lawak mereka.

Saya akan cuba menerangkan istilah `isirumah' dengan sebaik mungkin, melalui pemahaman saya. Dan kemudiannya berharap pelajar akan perkukuhkannya dengan bacaan-bacaan lain nanti.Jika masih tidak faham, barulah mereka akan tanya saya lagi.

Household definition and examples
Perihal jenis isirumah


Adalah penting untuk menperjelaskan apa itu `isirumah' pada awal-awal kelas agar pelajar memahaminya dengan betul supaya nanti mereka faham apa yang terjadi dalam isirumah tersebut dan kaitannya dengan ekonomi negara (dasar ekonomi negara).

"Jadi orang bujang isirumahnya 1 jealah" Tiba-tiba seorang pelajar bertanya.

Single-person households see growing buying power
Solo....


"Ya, satu." Sepatah saya jawab.

Kemudian, saya berdiri sambil pegang pen, saya gunakan pen tersebut untuk membaiki manja rambut saya, dan kemudian tujukan pen pada pelajar lelaki yang nampak monyok.

"Katalah kalau tak ada orang nak ke awak. Jadi awak akan tinggal seorang dalam rumah yang awak beli. Awak ada pendapatan, dan ada buat perbelanjaan. Awak juga adalah dikira sebagai unit ekonomi yang mewakili 1 untuk isirumah, awak juga menyumbang kepada ekonomi negara".

Saya lihat pelajar lelaki itu nampak `segar semula", dia panjangkan lehernya dan kerutkan muka. mungkin dia kata `Mengapa aku pulak?"

"Kalau kita tak kawin, atau tak kawin-kawin tapi ambil anak angkat. Anak angkat tersebut juga merupakan bilangan dalam unit isirumah kita. Tak kiralah ambil secara sah (undang-undang bertulis) atau tidak anak angkat tu."

"Wahima orang yang tidak kena-mengena dengan kita (unrelated person) juga merupakan bilangan isirumah tu bila mereka duduk serumah dengan kita" Tambah saya panjang lebar kali ini.

"Sebab itu kalau awak baca selalu ditulis "A household is composed of one or more people who occupy a housing unit...' tak ada yang kata mesti kena mengena dan mesti ada pertalian darah, mesti suami isteri..."

"Kalau pendapatan isirumah pula maknanya pendapatan yang terkumpul dalam isirumah tersebut. Contohnya pendapatan suami dan isteri, dan dicampur juga pendapatan anaknya yang mungkin baru berkerja jika anak itu masih menetap di situ..." Kata saya.

"Tapi kalau anaknya tidak beri duit pada emak dan ayahnya? Kena campur juga ke?" Tiba-tiba ada soalan dari pelajar.

"Ya, kena campur juga. Sepatutnya kenalah beri ke emak sikit, tolong emak dan ayah...Apa salahnya. Kita rasa patut bangga sebab dapat menolong, mungkin boleh tolong bayar bil air atau apa-apa..." Jawap saya sambil menyuntik nilai moral dan adat buadaya timur. Saya tak naklah pelajar saya jadi lembu.

"Dalam pengkajian ekonomi isirumah adalah unit ekonomi yang kecil tetapi sama pentingnya sahaja dengan konsep pentingnya ekonomi negara.

"Ok buka buka latihan perbincangan, 8, saya nak tengok" saya mengarah, saya mula berjalan keliling kelas...

"Bila aku nak kawin yea?..." Berligar sekejap di kepala otak. He he he.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home