Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, August 28, 2018

Sikap merokok di kedai makan

Pada zaman saya aktif merokok, saya merokok di kedai makan. Tak kanlah nak merokok di kedai akuarium atau di kedai seven Eleveng. Namun saya tidak pernah merasa selesa merokok di kedai makan. Saya rasa ia menganggu orang lain dan saya rasa ia mementingkan diri. 


Hasil carian imej untuk merokok di kedai makan
Stail la konon...

Dan selepas itu saya hanya merokok di kedai makan apabila tiada orang atau di kedai-kedai yang sangat terbuka ruangnya. Atau meja makan di tepi longkang. Atau di kedai-kedai besar yang tidak ada ramai orang masuk.

Namun sikap seorang pak cik tadi menganggu saya, bukan sahaja asap rokoknya tetapi sikapnya yang tidak cerdik. Rokok yang belum habis itu ditinggalkan begitu saja di atas astry, atas meja. Rokok itu masih berasap. Dan dia berlalu begitu sahaja!.

Saya rasa dia patut padamkan api rokok itu betul-betul sebelum menuju kaunter.

Mereka ada hak untuk menghisap rokok sebab kedai makan bukan kawasan larangan merokok. Malah negara kita juga tidak mengharamkan merokok. Malah beri bantuan lagi kepada penanam tembakau di Kedah, Kelantan dan Terengganu. Contohnya subsidi baja Tembakau.

Namun, fikir-fikirkanlah situasi di mana adakalanya asap rokok menganggu. Kadang kadang ada ibu mengandung akibat perbuatan lelaki, kadang-kadang ada anak-anak kecil dan kadang-kadang ada orang tua yang terbatuk-batuk. 

Kalau kita tidak peka, orang akan marah dan kita marah orang itu balik sebab hak kita. Namun sekali lagi saya menyeru, apalah guna ada hak dan banggakan hak kita itu kalau ianya menganggu orang sekeliling.

Haaa, apa lagi? Tepuk!


Hasil carian imej untuk merokok di kedai makan
Gambar hanya hiasan

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home