Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, January 10, 2013

Buku untuk dijual: Bintang Mengerdip


 Ada gambar bintang mengerdip di muka hadapannya.

 Buku ini kecil saiz versi puisi. (cuba banding dengan kunci dan kakileter tersebut, haaa)

 Ada cop peperpustakaan saya, saya namakan mini library saya sempena nama ayah saya.


Ada juga cop fakulti saya, saya beli buku ini semasa saya di UM.


Tajuk buku: Bintang Mengerdip
Oleh: Dharmaijaya (penyelenggara)
Terbitan: Dewan Bahasa dan Pustaka
Cetaskan: Kedua (1986)
Bil m/s:75.
Usia buku: 27 tahun.
Harga jualan: RM15.


Semalam sebelum tidur, saya membaca puisi kepada diri saya. Puisi A.Samad Said.

Tiba-tiba saya rasa mahu menjual buku ini. Saya amat menyukai buku ini kerana banyak puisi yang indah-indah yang dihasilkan oleh penyair-penyair terkenal. Saya harap buku ini dapat `menyukai' daripada orang lain pulak.

Bintang Mengerdip ini memuatkan 64 puisi pilihan karya 25 penyair Malaysia yang terkenal. Prof Mohd Taib Osman (yang memberikan kata `Pengantar' antologi ini) dan Dharmawijaya (penyelenggara antologi ini) kedua-duanya pernah bertugas sebagai pensyarah di Jabatan Pengajian Melayu, Fakulti Sasatera dan Sains Sosial.

Antara penyair yang terlibat ialah A. Samad Said, A Latif Mohidin,Siti Zainon Ismail, Usman Awang, T. Alias Taib,Zaihasra dan banyak lagi penulis terkenal.

Antara puisi/sajak yang saya minat ialah:

Tetamu Senja ~ A. Samad Said

Kita datang ini hanya sebagai tetamu senja
Bila cukup detik kembalilah
Kita kepadanya
Kita datang ini kosong tangan dada
Bila pulang nanti bawa dosa bawa pahala

Pada tetamu yang datang dan
Kenal jalan pulang
Bawalah bakti mesra kepada
Tuhan kepada Insan
Pada tetamu yang datang
Dan lupa jalan pulang
Usahlah derhaka pula
Pada Tuhan kepada insan

Bila kita lihat manusia lupa tempat
Atau segera sesat puja darjat
Puja pangkat
Segera kita insaf kita ini punya kiblat
Segera kita ingat kita ini punya tekad

Bila kita lihat manusia terbiar larat
Hingga mesti merempat ke laut biru
Ke kuning darat
Harus kita lekas sedar penuh pada tugas
Harus kita tegas sembah
Seluruh rasa belas

Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat
Kita datang ini satu roh satu jasad
Bila pulang nanti bawa bakti padat berkat 

~ A. Samad Said (m/s: 4)

Ringkasnya puisi ini mengenai kehidupan kita sebenarnya singkat sahaja, jangan dok galok 24 jam, jangan lupa diri...


Jan: Sesiapa yang berminat boleh hubungi saya di jankaulu@yahoo.com.my


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home