Hari ini sekali lagi saya bergegas ke bangunan wisma pentadbiran universiti. Dekan memilih saya untuk menghadiri sesi `Mock teaching' untuk beberapa calon yang ditemuduga sebagai pensyarah. Saya terus capai kot saya biar nampak macam orang sikit. Entah kenapa kalau nak nampak macam orang kena pakai kot.
Semasa saya mengajar di Kolej Shahputra Pekan dulu (kini kolej universiti) saya juga pernah menjadi panel penilai untuk sesi menemuduga pensyarah.
Saya telah menanam hasrat untuk menjalankan tugas seamanah mungkin, seadil-adilnya sebab ia melibatkan rezeki orang...
Semasa saya mengajar di Kolej Shahputra Pekan dulu (kini kolej universiti) saya juga pernah menjadi panel penilai untuk sesi menemuduga pensyarah.
Saya telah menanam hasrat untuk menjalankan tugas seamanah mungkin, seadil-adilnya sebab ia melibatkan rezeki orang...
Pendek kata `Mock teaching' ini adalah salah satu proses dalam temuduga di mana calon harus menunjukan kepakaran/keupayaan/keminatan dalam mengajar dan membuat pembentangan mengenai mengenai sesuatu topik di hadapan beberapa panel penilai. Pendek kata kita nak tengok calon boleh mengajar ke tidak dan kesungguhan minat?
Saya bukanlah handal sangat tetapi dalam melaksanakan sesi Mock teaching ini antara yang penting (pada pendapat sayalah) ialah:
1. Tajuk yang dipilih adalah kepakaran kita. Jangan nak tunjuk hebat ambik tajuk yang kita tidak pakar mana. Kalau kita hanya pandai buat kek span saja jangan pulak bohong boleh buat kek buah. Nanti mereka tanya, haaa...? Kita terkata kita guna buah kelapa sawit atau buah betik. Haaa
2. Rujukan yang tepat mengenai isi yang nak dibentang, jangan pakai ambik sahaja dalam internate sebab dalam panel penilai tu mungkin ada pakar. Walaupun mungkin mereka nampak toya jea tapi mungkin pakar terbilang. Haaa.
Mungkin nampak tak terurus, tak sikat rambut, nampak lara dan sarat bebanan hidup tetapi mungkin dia ada ilmu dalam bidang ekonomi...haaa (saya la tu, he he he, nak jugak perasan tu...huh!)
Mungkin nampak tak terurus, tak sikat rambut, nampak lara dan sarat bebanan hidup tetapi mungkin dia ada ilmu dalam bidang ekonomi...haaa (saya la tu, he he he, nak jugak perasan tu...huh!)
3. Slide jangan banyak sangat, mereka nak melihat gaya awak juga bukan slide yang panjang. Ini bukan slide cerita Titanic. lagipun ramai lagi yang nak tunjuk slide mereka. Bukan kita sorang.
4. Sebutan kena jelas dan kalau untuk jawatan pensyarah bahasa kenalaaaa lagi cermat menyebutnya.
5. Buat la sedikit lawak. Tapi jangan berlebih sebab ini bukan temuduga untuk pogram maharaja lawak. Haaa.
6. Pakai pakaian kemas (walaupun kita ni bukan kemas sangat orangnya). Penampilan penting. Ingat! penampilan penting walaupun nak masuk kubur! (kain putih...).
7. Jangan duduk sahaja semasa mengajar (kecuali berbadan dua), cuba buat-buat bangun dan seolah berlakon menanyakan kefahaman para penilai. (jangan tanya lebih pulak, nanti mereka tak boleh jawab, he he he).
8. Biar nampak mesra tapi jangan menggoda, biar nampak tenang tapi jangan berpanjangan macam tak ada emosi...(ni la payah nak buat kan?).
9. Semasa mengajar senyum (serlahkan gigi kita, kalau ronggat buat gigi palsu!!!), jangan tunjuk muka masam macam kucing baru lepas beranak...
10. Sudahi dengan terima kasih. Maknanya ada akhiran...bukan tiba-tiba habis gitu jea.
Namun, apalah sangat jika dibandingkan mock teaching dengan temuduga yang sebenar kan-kan? Temuduga yang sebenarlah yang penting.
Jan: Tapi zaman sekarang `cabelity' lebih penting dari `capability', he he he selamat datang ke dunia nyata! (sesedap cakap jea kan?)
5. Buat la sedikit lawak. Tapi jangan berlebih sebab ini bukan temuduga untuk pogram maharaja lawak. Haaa.
6. Pakai pakaian kemas (walaupun kita ni bukan kemas sangat orangnya). Penampilan penting. Ingat! penampilan penting walaupun nak masuk kubur! (kain putih...).
7. Jangan duduk sahaja semasa mengajar (kecuali berbadan dua), cuba buat-buat bangun dan seolah berlakon menanyakan kefahaman para penilai. (jangan tanya lebih pulak, nanti mereka tak boleh jawab, he he he).
8. Biar nampak mesra tapi jangan menggoda, biar nampak tenang tapi jangan berpanjangan macam tak ada emosi...(ni la payah nak buat kan?).
9. Semasa mengajar senyum (serlahkan gigi kita, kalau ronggat buat gigi palsu!!!), jangan tunjuk muka masam macam kucing baru lepas beranak...
10. Sudahi dengan terima kasih. Maknanya ada akhiran...bukan tiba-tiba habis gitu jea.
Namun, apalah sangat jika dibandingkan mock teaching dengan temuduga yang sebenar kan-kan? Temuduga yang sebenarlah yang penting.
Jan: Tapi zaman sekarang `cabelity' lebih penting dari `capability', he he he selamat datang ke dunia nyata! (sesedap cakap jea kan?)
Menemuduga anak kesayangan pengarah syarikat yang tak berdisiplin! |
7 comments:
Salam,saya nak tanya,kalau fresh graduate utk master yg takda experience boleh ke apply
Boleh, insyallah ada rezeki jika result cun.
Perlu slide ke? Xde whiteboard utk tulis ke?
saya pernah bawa pen drive tapi mereka nak saya guna whiteboard...
Dia beri tajuk inflation, dia minta saya terus bentang tajuk yg dia beri segera...he he he..
terpinga saya
kadang-kadang tak boleh jangka...
Salam..insyaallah, sy akn interview pd mggu dpn utk jwtn pensyarah di fakulti pendidikan..sy di beritahu ada mock teaching tnpa prlu bw laptop or powerpoint..sln sy..adakh perlu sy bw buku sbgi bhn mengjr nnt atau xperlu bw apa2.. Mksd sy hanya present sj tanpa apa.
Salam..insyaallah, sy akn interview pd mggu dpn utk jwtn pensyarah di fakulti pendidikan..sy di beritahu ada mock teaching tnpa prlu bw laptop or powerpoint..sln sy..adakh perlu sy bw buku sbgi bhn mengjr nnt atau xperlu bw apa2.. Mksd sy hanya present sj tanpa apa.
Post a Comment