Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, October 18, 2012

SMS - Ria Amelia


Sebaik sahaja melihat berita di kaca television, saya terus tidor. Saya letih. 

Malam tadi saya masih bermimpi sedih, maka paginya saya perlukan irama rancak untuk menaikan semangat saya untuk tempuhi hidup. Saya pasang lagu Ria Amelia yang bertajuk SMS, iaitu lagu lama. Penyanyi dangdut Indonesia ini mempunyai suara biasa-biasa sahaja, namun lagu ini muzik rancak, boleh membuatkan saya segar dan bergoyang. He he he. Memberi tenaga hidup.

Ria Amelia

Saya pasang lagu ini melalui telefon bimbit saya di dalam bilik air, sambil mandi saya mendengar lagu rancak tersebut. Lagu tersebut saya minta daripada anak saudara saya yang pada masa itu darjah 3. Selama ini banyak lagu lama yang saya delete dari telefon bimbit saya, tapi lagu ini saya tidak delete, `i love dis song'. Ianya rancak.

Ini saya perturunkan liriknya, saya setuju kata aima yang kalau seorang suami itu jujur, tiada masalah langsung untuk membenarkan isteri mengecek telefon bimbitnya...Haaa. Hayatilah lirik lagu di bawah. Kalau nak dengar buka youtiub. Tapi saya tak jamin anda meminati lagu ini. Mungkin saya sahaja yang minat kerna muziknya.

Bang sms siapa ini bang
Bang pesannya pake sayang sayang
Bang nampaknya dari pacar abang
Bang hati ini mulai tak senang

Bang tolong jawab tanyaku abang
Bang nanti hape ini ku buang
Bang ayo dong jujur saja abang
Bang kalo masih sayang

Kalau bersilat lidah memang abang rajanya
Tlah nyata abang salah masih saja berkilah

Orang salah kirimlah
Orang iseng isenglah
Orang salah kirimlah
Orang iseng isenglah

Mulai dari sekarang hape aku yang pegang


hape = Telefon bimbit

Saya ulas lirik tersebut. Namun ulasan saya ini adalah cara saya melihat dunia ini dan pegangan hidup saya terhadap orang yang suka menipu dan membina kebahagian lain atas penipuan tersebut. Bagi saya, sedalam mana kasih sayang saya terhadap seseorang, saya memang tidak dapat hidup dengan orang yang tidak ikhlas, jujur atau munafiq. Kalau kita buat dosa dengan allah, kita boleh meminta maaf namun jika sesama manusia allah mahu kita meminta maaf sesama manusia dahulu.

Mungkin oleh kerana di dunia ini saya telah banyak kena tipu, diperkotak katik dan dipermainkan. Rasa perit, pedih dan sakit hati tersebut sudah menjadi perisai untuk melindungi saya daripada kemungkinan saya tertipu lagi. Bila ditipu rasa rendah diri. Dan dan dalam kes saya, terasa hilang harga diri bila saya dihina.

Saya tahu dan yakin tuhan mahal adil. Saya pernah melihat keadilan tuhan di depan mata saya. Cuma giliran saya sahaja belum tiba...

Kita kembali kepada lirik lagu. 

Orang salah kirimlah
Orang iseng isenglah
Orang salah kirimlah
Orang iseng isenglah


Rangkap lirik di atas menunjukan alasan yang diberikan apabila sudah terbukti suami kita ada skandal. Maka alasan tersebut selalu bagus untuk digunapakai. Contohnya kononnya ada orang tersalah kirim la (dan kita sebagai suami tersalah layan? he he he). Dan kononnya ada orang gila antar sms tersebut!. He he he.

Tepuk dada tanya seleralah bagaimana nak hadapi situasi ini.

Bagi saya, saya angkat kaki...saya tidak boleh hidup dengan orang munafiq, orang yang tidak hargai kasih sayang dan pengorbanan saya... Saya tidak boleh terus berpura-pura bahagia depan orang dan depan tuhan bila orang sudah tidak utamakan saya. 

Kita serius menyanyanginya 24 jam, dia main-main...

Saya tidak boleh dipermainkan begitu mudah, saya tidak boleh terima. Saya ada pelajaran!

Jan: Sori terlalu beremosi... he he he.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home