Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, October 10, 2012

Inilah manusia...




Sekarang saya tidak banyak menulis perihal rumahtangga orang. Dulu saya galak juga bercerita sehingga banyak koleksi kisah rumahtangga yang saya tulis tersebut `dibaca' oleh setengah pembaca blog ini seolah-olah saya anti perkahwinan. Itu tidak benar, saya sokong manusia yang berkahwin kerana allah. 

Tetapi jenis kahwin kerana allah ni payah hendak kita jumpa. Bak mencari bara dalam air. Payah sangat.

Kali ini saya paparkan kisah rumahtangga kawan baik kepada kawan baik saya. Tentulah banyak yang saya ubah untuk mengelakan saya didakwa, he he he. Menceritakan keburukan bukanlah bermakna supaya kita jadi buruk atau aibkan sesiapa (seperti orang politik selalu lakukan) tetapi bagi yang berfikir, buatlah sebagai pedoman. Ambil contoh tauladang.

Ceritanya begini. Kawan saya beritahu kawannya selalu resah, rungsing dan gelisah. Kecewa dalam hidup. Meratapi diri sehinggakan kadang-kadang menangis. Kalau daripada luaran memanglah keluarga dia nampak okey sangat. Ada 3 oarang anak yang tidak cacat, malah comel lagi. Ada suami yang baik dan kaki masjid lagi. Suami dia pun bukanlah muka jenis seposen macam saya ni. Jauh lebih handsum dan segak berganda berbanding saya yang setopok ni. 

Rumah pun rumah besar kerana kerja bergaji besar, ada orang gaji. Bukan sahaja masing-masing ada kereta tetapi juga MPV. Rumah ada taman lagi. Pintu pagar juga tak payah buka, buka secara automatik lagi. Makan minum terjaga, percutian terjaga semuanya. Macam saya ni bercuti pun jarang sangat, bercuti makan angin pun dalam negeri jea, join rombongan Kak Kiah agar kos dapat dikurangkan... Tapi kawan kepada kawan saya ni sudah 7 petala bumi dia dah lawati. Sehinggakan ada satu album khas gambar lawatan dia ke Kota Percintaan (Paris).

Nak tahu masalah rumahtangga dia apa? Nak tahu? Tapi jangan ketawa sampai terguling yea? He he he. Masalah dia ialah dia tidak rasa hidupnya bahagia, kerana dia rasa dia tidak berguna kepada suaminya kerana dia tak dapat persembahkan seorang anak lelaki kepada suaminya...

Jan: Inilah manusia.....


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home