Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Sunday, September 23, 2012

Homestay?

Sekarang `Homestay' tumbuh macam cendawan. Malah ramai individu yang membeli rumah daripada pemaju semata-mata untuk dijadikan `Homestay'. Mereka bersaing dengan individu yang mahu beli rumah untuk diduduki sekeluarga. Sihatkan keadaan ini? Apa impak ekonominya? Haaa.

Saya selalu mengajar pelajar saya akan konsep `homestay' yang sebenarnya. Saya tak nak dalam kepada pelajar saya homestay tu merujuk kepada apa yang masyarakat kita buat. Masyarakat kita pelik.

Apakah itu Homestay? Haaa... Konsep ini merujuk kepada satu bentuk kemudahan tempat tinggal di mana para pelancong dapat tinggal bersama dengan keluarga tuan rumah yang dipilihnya. Pelangcong dapat berpeluang berinteraksi dan mengalami cara hidup keluarga itu, termasuk budaya... (rasa macam bersyarah pulak, he he he). Jangan tertidor yea.

Dan konsep Homestay ini antara objektifnya menyebarkan peluang pekerjaan kepada penduduk luar bandar terutamanya. Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Kementerian Perlancongan ada bergabung buat program dan kursus untuk tunjuk ajar akan aktiviti yang disarankan apabila membina Homestay.

Maka sah lah, kalau kita beli rumah dan buat papan tanda contohnya `Budiman Homestay', itu adalah salah konsep kalau setakat kita sewakannya sahaja tetapi kita tak ada dalam rumah tu. Batang hidung penyewa dan batang hidung tuan rumah pun tak berjumpa kerana ada pihak ketiga yang menguruskannya. Pemilik rumah upah orang untuk jaga urusan homestay.

Jan: Habis tu nak panggil apa?

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home