Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, September 27, 2012

Hidup tidak ada agama...

Kata kawan saya yang tidak beragama, kadang-kadang agamalah yang paling banyak bawa masalah kepada manusia dan dunia. Ramai orang berbalah sebab mereka rasa agama mereka yang paling betul, dan benci pada agama lain. 

Saya hanya diam sebab saya juga pernah terfikir begitu. Maksud saya perbalahan antara agama. Katanya lagi kalau boleh amalkanlah upacara agama dalam rumah sendiri dan jangan menunjuk-nunjuk. Kawan saya yang tidak beragama ini jarang cakap hal agama, mungkin takut saya tersinggung...

Saya juga tidak pernah bertanyakan akan hal kepercayaan hidupnya. Cuma saya pernah tanya ayah dan ibunya anut  agama apa. Dia jawab tak ada agama juga...

Walaupun dia tidak ada agama saya suka berkawan dengannya sebab dia tidak pernah nak mengata orang apalagi mengumpat orang. Dia juga cepat menguruskan kerja yang diberikan. Kira dia orang baiklah. Boleh ke saya kata dia orang baik sedangkan dia tak ada agama?. Adakah orang yang baik adalah orang yang ada agama saja? Haa...

Bagi rakyat Malaysia, rukun negara pertama adalah harus percaya kepada tuhan. Kerana dengan agamalah hidup terarah dan tidak hilang arah dan tujuan. 

Saya tidak dapat bayangkan hidup saya tanpa agama, ...adakah saya akan hanyut? Tapi orang yang ada agama pun boleh juga hanyut, malah sesat! Haaa...

Jan: Teringat drama Guru Yahya, Guru Yahya, Guru Yahya...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home