Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, December 12, 2011

Don Juan II - Rafeah Buang

Kak Peah memegang sekuntum mawar, sambil tersenyum...



Belakang ada gambar Kak Peah, buat rambut sebelah sambil tarik kain (selendang leher kot)


Keluaran: 1980
Harga: $8.50
Penerbit dan Susunan Muzik: Ooi Eow Jin
Juru Rakam: Johnny Herbert
Studio Rakaman: Lion Studio
Pemasaran: Polygram Singapore/Malaysia.



Ini adalah antara koleksi berharga `barang lama' dalam simpanan saya. Album Rafeah Buang ini istimewa kerana terdapat banyak lagu malar segar di dalamnya. Sehingga kini lagu-lagu tersebut tidak lenyap ditelan zaman.
Salah satu daripada lagu malar segarnya ialah lagu `Kalau Rindu', ciptaan D.Y.M.M Raja Idris Shah (Sultan Perak). Lagu dan senikata ditulis oleh Tuanku sendiri. Pabila mendengar lagu ini, ianya meruntun perasaan. Alunan irama dan lirik yang tersulam akan merentap jiwa nan lara. Ya lagu ini akan menjadi khazanah seni, tidak akan luput...walau seribu tahun.

Terdapat juga sebuah lagu ciptaan Y.A. M Raja Ismail Iskandar Shah yang bertajuk `Lembayong di-Kolam'. Seorang lagi kerabat diraja yang berbakat. Lagu ini juga merdu didengar. Mungkin setelah Kak Peah berkahwin dengan kerabat, keluarga diraja yang pandai mengarang lagu dan senikata sudi berkongsi karya dengan rakyat jelata.

Ada 12 buah lagu semuanya. Juga istimewa album ini ada lagu ciptaan ketuhanan dari Kak Peah iaitu lagu `Ya Ilahi Rabbi'. Lagu dan senikata disusun indah, merdu didengar . Saya dengar lagu ini dengan Adnan semasa dalam perjalanan pulang daripada perkebumian ayahanda Encik Kamal di Chini. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Amin.

Rekod ini berada di dalam keadaan baik. Malah masih berkilat sebab ia masih ada plastik yang membukuskan cover dan piring hitam di dalamnya. Ia tambah istimewa sebab Kak Peah mencipta sendiri lagu `Musim Bunga', dan lagu `Ais Kerim'. dan untuk lagu `Don Juan II', dan `Rindu-rinduan' liriknya Kak Peah hasilkan. Memang dia berbakat cipta lagu, bukan Amy Mastura, Yuna dan Najwa sahaja..., orang dulu dah mulakannya.

Rekod ini berusia 31 tahun, saya baru miliki dalam 10 tahun. Saya dapatkannya semasa saya tinggal di Pekan Pahang. Semasa di sana banyak juga barang lama terkumpul. Saya menjaga rekod ini dengan elok.

Jan: lagu `Kalau rindu' tu kalau kita layan, kita pasrah...

3 comments:

fadzali said...

Layan lagu tak apa. Melayan perasaan yang bahaya. Lagu Disebut Jangan, Dikenang Jangan antara lagu favourite saya.

Jankaulu said...

en fadzali,

Memang best lagu tersebut, saya pun minat. lagu lama banyak yang best rupanya...dan ianya kekal malar segar

zkeretapi said...

Salam...

Bagaimana saya boleh dapatkan lagu-lagu daripada album Don Juan II Datin Rafeah Buang? Dah lama cari, tapi tak jumpa...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home