Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, December 19, 2011

Perihal telaga dan timba...



Saya bukan cemburu tetapi saya selalu jadi marah bila baca akhbar pasal bebasnya pasangan anak muda di zaman sekarang. Saya bukannya baik sangat tetapi saya tidak seteruk itu. Saya bukan nak salahkan telaga semata tetapi saya tertanya kenapa la telaga berani sangat dengan timba...Percaya sangat...
Katalah saya kolot, saya rasa kalau dah ditangkap dalam bilik hotel murah itu bukannya rogol tetapi sukarela punya cerita. Tetapi kalau ikut undang-undang memang rogol kerana gadis bawah umur. Walaupun telaga tak cukup umur dan mencari timba...
Kali ini saya nak isukan keberanian perempuan yang semakin bebas dan menjadi murah giler. Kalau keluar bebas mencari ilmu dan menolong masyarakat tak apa tetapi bebas perangai tak senonoh. Kadang-kadang saya lihat muka lelaki bukannya handsum sangat (handsum lagi saya, tetapi perempuan ikut juga siang malam).
Saya tanya kawan saya yang kerja di kementerian kewangan. Saya terkejut atas jawapannya! Kawan saya kata:
" Huh Mang, puang jamang leni, asal ada batang je terus ngekor. Tak dok kerja muka pecoh rumah pun di ikut. Tok pikir masa depang..." Kata kawan saya yang dah masuk 7 tahun menduda.
Saya diam terkejut sebab dia guna ayat yang tak sopan tetapi mesejnya sampai pada saya. Saya tahu perempuan mudah cair bila kena pujuk rayu lelaki, tambah perempuan bodoh. Lelaki jahat bila bertemu perempuan bodoh, hancurlah hidup.
Saya hanya berdoa agar masyarakat kita terutama ibubapa mengawal anak perempuan mereka. Namun saya hanya boleh menulis dalam blog ini sahaja. Kalau kat luar saya tak berani timbulkan isu ini kerana nanti sayalah yang ditempelak konon tak faham sebab tak ada anak.
Saya ada juga dengar dan membaca bahawa seorang lelaki itu iaitu bapa boleh ditarik masuk neraka oleh anak perempuannya. Maknanya tanggungjawab seorang ayah amat berat. Ayah memang bertanggungjawab sehinggalah anak perempuannya kahwin.
Saya berpendapat kalau ada anak, terutama anak perempuan jangan beri mereka terlalu berani sangat dengan lelaki. Sebabnya? tak kanlah berita yang selalu keluar dalam akhbar tak boleh beri pengajaran kepada kita.
Jan: Saya cuma saling berpesan antara kita, sekali-sekala...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home