Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, August 17, 2020

Ulasan Filem: Perempuan Tanah Jahanam: Karya yang lebih baik dari Pengabdi Syaitan

Perempuan Tanah Jahanam (2019) Indonesian movie poster

 

1. Sebelum ini filem seram terbaik dari Indonesia adalah filem Sundalbolong (1981). Saya masih ingat ketika itu saya masih di sekolah rendah. Waktu suci itu saya tidak tahu apa erti perkosaan (hanya faham tentu sesuatu yang teruk dilakukan pada wanita menyebabkan wanita itu mati dan jadi hantu).

2.Adegan Suzzana makan satey mentah 200 macok itu sangat menyeramkan saya. Terbayang-bayang beberapa hari setelah menontonnya di TV. 

3. Dan selepas itu muncul Pengabdi Syaitan. Ia lebih seram dari filem Sundalbolong, membuatkan saya tabik hormat kepada industri perfileman Indonesia. Pencapaiannya sangat mengagumkan.

4. Dan terbaru saya sudah menonton filem Perempuan Tanah Jahanam. Saya menontonnya setelah mendengar berita itu adalah filem dari Joko Anwar. Saya jadi peminat Anwar.

5. Setelah menontonnya saya rasakan itulah filem terbaik dari Joko Anwar. Ia sedikit di bawah seranm Pengabdi Syaitan tetapi ia memegang tangkai jantung kita dari mula hingga akhir. 

6. Filem ini dalam bahasa Indonesia - Bahasa Jawa, dan ada bahagian dalam bahasa Jawa Kuno. Saya tidaklah memahami 100% tetapi tidak mencacatkan pemahaman saya terhadap jalan cerita. 

7. Lakonan yang cemerlang, garis cerita yang cermerlang dan asli.

8. Saya suka sumpahan...




No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home