Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, August 12, 2020

Pentingnya mempunyai hobi, kalau tak ke laut!

Kadang-kadang kita lihat masyarakat jadi tak tentu hala apabila berhadapan dengan masa lapang mereka. Maka mereka akan buat sesuatu yang sebenarnya tidak memberikan impak besar terhadap jiwa diri dan  masyarakat.

Hobi adalah sesuatu kesukaan kita, apa yang kita suka buat dan ianya bukanlah suatu yang sementara. Ia berpanjangan kerana jiwa kita seolah terikat padanya. Hobi boleh reflek diri kita.

Jika perbuatan yang sia-sia dan merbahaya tentulah bukannya hobi. Menyakitkan hati orang untuk kita rasa bahagia bukan hobi. Mereka akan marah kepada kita jika katakan itu bukannya hobi. Bagi mereka apa yang mereka buat itu hobi apabila mereka rasa gembira.

Hobi mesti tidak mudaratkan diri dan orang ramai. Jika suka memburukan orang di FB pada waktu lapang, ia bukannya hobi.

Apa sebenarnya hobi? Bagi saya ialah kegiatan yang berfaedah dibuat pada masa lapang kita. Ada juga hobi yang boleh menjana pendapatan sampingan. 

Mempunyai hobi adalah suatu perkara yang penting. Saya percaya hobi secara tidak langsung boleh memanjangkan hayat dan menjaga kesihatan kita...

Adakah main tik tok merupakan hobi? Haa...

Atau sesuatu yang datang dengan trend? datang dan pergi...

Hobby highlight: TikTok dances | The Bison

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home