Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, August 19, 2020

Kisah pokok Draco di rumah kakak, anak saudara dan cintai tumbuhan


Sudah lama saya idamkan miliki pokok Draco seperti di rumah kakak. Pokok Draco kakak tidak sama jenis dengan pokok Drako yang saya tanam. Ia lebih besar, lebih nampak utuh dan gagah.

Saya ada mencari pokok ini di nurseri sekitar bandar Kuantan, namun harganya membuatkan harapan saya terbantut. Mahal giler. Baik duit tersebut saya buat joli.

Saya juga miliki pokok Draco tetapi yang spesis sederhana kecil. Saya tanam dalam pasu. Itu pun sudah cukup cantik, saya pujuk hati saya. Pujuk poket saya.







 

Dua keping gambar di atas dipikul di rumah kakak. Pokok itu ditanam oleh Abang ipar saya di tepi kolam. Ia nampak cantik apabila besar. 

Saya rasa usia pokok itu berusia hampir 10 tahun. Semasa ditanam dulu ia sudah besar tinggi.

Jadi apabila ada anak benih yang tumbuh, saya rasa teruja untuk menyemainya. Namun saya selalu sibuk pada hujung minggu. 

Jangan tak percaya, orang bujang macam saya ni banyak acara yang nak dilalui pada hujung minggu. Maka hasrat itu terbantut dari masa hingga masa. dari seminggu ke seminggu.

Saya harus beli polybag dan juga tanah untuk tujuan penyemaian....saya menunggu masa yang sesuai...

Sebab itulah apabila Najib dan Syafiq datang bertandang, saya terus jalankan projek ini. Dengan pertolongan Amar, Najib dan Syafiq, dapatlah aktiviti menyemai ini berjalan lancar. Saya rasa sangat gembira.

Rumah saya tidak morden, saya rasa lebih kepala konsep ala morden tropikal. He he he, ada ke konsep tersebut? Namun saya mahu tanam pokok ini banyak-banyak dan nanti saya alih semula bila saya renovate rumah nanti.

Kira masa tu pokok ini dah besar panjang.




Syukur punyai anak-anak saudara yang ringan tulang dan suka menolong. Aktiviti penyemaian ini juga dapat mengeratkan mereka antara sepupu sepapat. Kalau tidak bila lagi mereka akan erat (feel belonging each other). 

Oh yea, tanah semaian yang saya beli dari nurseri tidak mencukupi, terpaksa gali tanah lain...

Saya harap anak-anak saudara saya seperti saya, bukan sahaja handsume tetapi mencintai tumbuhan, hargai alam sekitar. Dalam agama kita juga ada menyatakan konsep pokok-pokok itu akan membantu kita di alam akhirat. Dengan zikirnya.

Sekian, sekarang saya cuma perlu tunggu 15 tahun lagi untuk lihat pokok ini besar. 


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home