Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, August 13, 2020

Orang yang paling berani di Malaysia?

Pendedahan Asri Janggut akan dibangkitkan di Dewan Rakyat | Harian ...

 


Macam mana yea kita harus bertindak apabila melihat kegiatan jenayah berleluasa di kawasan kita? Adakah kita akan laporkannya kepada polis? Adakah kita tahu SOPnya?

Kita mungkin bimbang laporan yang kita buat tidak lengkap dan tidak ada bukti, dan akhirnya kita yang susah. Apatahlagi kita percaya ada pegawai polis mungkin ada menerima rasuah daripada pihak jenayah yang mahu kita lapor. kita lantas teringat filem polis rasuah.

"Kalau ada lihat kegiatan jenayah, laporlah pada polis" dialog ini nampak simple tetapi mungkin boleh jadi kompleks.

Ia bukannya mudah kerana apabila masyarakat membuat laporanmasyarakat juga akan disoal siasat. Mayarakat akan merasa mereka akan disusahpayahkan melalui siasatan itu. Bukan sahaja masa dan tenaga, tetapi mungkin juga nyawa.

Oleh itu, adakah kita akan menutup mata sahaja?

Namun tindakan laporan yang harus disiasat itu adalah satu keperluan. Maksudnya tentulah pihak polis mahu tahu kesahihan akan laporan yang kita buat. Mahu tahu kreadibiliti pembuat lapuran tersebut. Pihak polis mahu pastikan ia bukannya fitnah.

Namun ada pihak sudah tidak ada jalan lain selain dari menularkannya. 

Isu-isu yang dibawa oleh Abang Asri Janggut sebenarnya pelbagai.

Isu perlesenan

Isu penguatkuasa

Isu ketelusan

Isu pemantauan

Isu rasuah

dan lain-lain isu.

Dan selain itu nyawa pemberi maklumat juga sebenarnya terancam jika mereka percaya antara penjenayah dan pihak polis ada hubung-kait. Maksud saya rasuah terjadi.

Masyarakat takut tidak ada jaminan keselamatan dari pihak polis. 

Sekali lagi polis diuji. Namun dengan pengalaman 200 tahun tentulas polis kita akan dapat membuat penyelesaian atau menunjukan penyelesaian yang positif.


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home