Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, September 21, 2020

Melihat orang lain makan di kedai makan


 
1. Di kedai makan kita boleh lihat banyak jenis orang, sifat mereka.. Oleh kerana saya selalunya makan seorang diri, saya ambil peluang untuk perhati (perati).

2. Ada yang pilih untuk seken, ada yang pilih untuk tulis nama, tempat tinggal dan suhu. Tapi yang penting jaga SOP. Bila kita jaga kita, kita lindungi masyarakat lain juga.

3. Dalam dok perati, timbul pula persoalan. Adakah sikap di kedai makan tersebut sama dengan sikap apabila mereka makan di rumah? Jawapannya tentulah tidak, kadang-kadang di meja makan saya tidak berbaju pun.

4. Ada yang selepas makan mereka masukan balik kerusi mereka. Dan ada yang terus berlalu. Ada yang anak bini makan, dia dok main handpon... Ada yang tak kunyah, telan jea.

5. Saya lihat ada yang bercakap kuat di kedai makan, teringat saya juga pernah ditegur oleh kawan saya (yang makan lambat macam siput) kerana bercakap kuat. Hodoh rupanya kelakuan kita bila bercakap kuat sambil makan.

6. Ada yang badan setopok tapi makan sikit jea, dan sebaliknya. Ada yang makan bersepah, jenuh pelayan membersihkan meja.

7. Ada yang memilih meja yang tersudut terpencil dan makan sorang diri sambil memerhatikan orang lain makan. Macam sayalah...he he he.

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home