Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, September 8, 2020

Kari ikan merah


 

1. Petang semalam, sebaik sahaja keluar dari tempat kerja...saya menuju pasaraya. 

2. Saya sedikit deman dan berasa mahu makan kari ikan Merah. Bila saya deman tak ada sesiapa yang tanya `Nak makan apa?" bagai. Teringat dahulu mak selalu tanya saya nak makan apa apabila saya deman. 

3. Saya beli ikan merah dua keping, tomato dua biji, lada kecil hijau sedikit. Saya beli juga roti. Cadang nak buat cicah kari. Ikan merah dua keping itu RM16. Saya tak tahu mahal atau tidak.

4. Saya masak kari yang ringkas sahaja. Letak apa yang ada sahaja. Bagi saya tumis biasa pun boleh asal rempah kari itu sedap. 

5. Saya beli rempah kari dari Mafuzah, suaminya menjual rempah-rempah yang sedap. Setakat ini saya juga sudah cuba buat sup dari rempah yang saya beli. Puas hati sungguh supnya.

6. Kita kembali dengan masakan kari tersebut.

7. Saya panaskan periuk dan tumis bawang besar dan bawang putih, bila mereka sudah mesra, saya masukan terus rempah kari yang saya sudah campurkan dengan sedikit air. Saya tumis sekali lagi. Kemudiannya saya masukan air dan biarkan ia gelegak. Saya terus letak tomato dan kacang bendi. Kemudian saya letak air asam jawa sedikit. Dan letak santan, dan kemudiannya saya letak ikan merah. Last sekali barulah saya letak garam dan gula.

8: Review: Saya dapati kuah kari sedikit cair. Air tomatonya sedikit berlebihan namun sedap. Mungkin terlebih tomato. Namun kesannya sedap dimakan. Ada kacang bendi juga menambahkan kesedapan kari ini. Namun paling utama kari ini diselamatkan oleh rasa rempah yang sedap.  

10. Saya suka masakan kari ini. Pada masa akan datang saya akan tumis lama sedikit, dan saya mungkin letak lebih sikit rempah. Saya tidak kisah sebab saya jarang buat kari memari ni. Dan saya dapati lebih sedap orang lain buat.

11. Namun begitu saya dapati kari yang di buat oleh kakak saya lebih sedap.

12. Dan petang itu juga, nak dijadikan rezeki seorang kawan saya memberikan lauk karinya. Kari udang yang dibuat oleh beliau memang best, 5 bintang.


1 comment:

Anonymous said...

Demam...bkn deman

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home