Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, July 21, 2020

Perbelanjaan isirumah, kawalan harga dan corak pembelian makanan


Contoh perbelanjaan isirumah

1. Secara ringkas, perbelanjaan isirumah adalah jumlah semua perbelanjaan yang dibuat oleh sesuatu isirumah. Contoh di atas menunjukan pembahagian perbelanjaan isirumah yang dibuat pada tahun 2016.

2. Perbelanjaan ini merangkumi keperluan seharian, contohnya makanan, pakaian, perkhidmatan perumahan (sewa), bil elektrik, pengangkutan, perbelanjaan kesihatan, hobi dan sebagainya. 

3. Pembelian dari luar negara juga dikira sebagai pembelian isirumah. Apa yang kita beli dari lazada tersebut (dari negara luar), harus dimasukan dalam pembelian isirumah.

4. Perbelanjaan isirumah berbeza di antara satu sama lain mengikut jenis isirumah. Secara umumnya apabila bilangan di dalam sesebuah isirumah meningkat, maka perbelanjaan isirumah meningkat. Begitu juga isirumah yang besar umumnya mempunyai/membuat perbelanjaan yang besar, begitulah sebaliknya. Ianya mudah difahami.

5. Pembelian yang dilakukan oleh sebuah rumah juga berbeza dari segi bilangan dan mutu pembelian. Dan banyak lagi faktor lain yang mempengaruhi perbelanjaan isirumah.

6. Kalau kita catit semua perbelanjaan kita, kita akan dapat buat banyak kesimpulan dan mungkin dari kesimpulan tersebut kita boleh membaiki `kesihatan' kewangan isirumah kita. Contohnya perbelanjaan ke atas hobi bukanlah satu keperluan tapi orang gila betul bila berhobi..

7. Kita juga boleh bahagikan perbelanjaan isirumah itu kepada dua bahagian yang besar iaiatu perbelanjaan ke atas makanan dan bukan makanan.

8. Kalau kita membuat perbandingan perbelanjaan isirumah pula, kita tentu boleh lihat beza corak perbelanjaan antara jenis isirumah. Contohnya beza corak pembelian isirumah berpendapatan tinggi dan isirumah berpendapatan rendah. 

9. Bagi isirumah yang berpendapatan rendah, apabila harga makanan meningkat mereka akan sangat terkesan. Tentulah terkesan kerana perbelanjaan makanan merupakan peratusan yang besar dari pendapatan.

10. Oleh itu kawalan harga ke atas makanan perlu dilakukan oleh kerajaan dan diperkasakan dari segi pemantauan.  


Menurut laporan Bank Dunia, 20 peratus isi rumah rakyat Malaysia, berpendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan, memperuntukkan hampir 40 peratus daripada bajet mereka untuk makanan dan minuman bukan alkohol.
BERNAMA, Khamis, 4 Oktober 2018 | 7:57pm



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home