Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, July 13, 2020

Apa Itu B40 M40 Dan T20: kita termasuk dalam katogeri B40? (terkini 2019)

Maksud B40 M40 Dan T20 Takrif Isi Rumah Mengikut Pendapatan




Dalam belanjawan negara dan juga dalam cakap-cakap ekonomi di sekeliling kita, kerap terungkap perkataan kumpulan B40, selain M40 dan T20.

Kumpulan B40 adalah istimewa kerana diutamakan oleh kerajaan dalam menyalurkan pelbagai bantuan. Siapakah golongan ini? Adakah kita termasuk dalam golongan yang diutamakan oleh kerajaan?
Peka B40
Antara keistimewaan B40

Bantuan Prihatin Nasional - Cara permohonan dan cara bayaran bagi ...
Kalau pendapatan isirumah kita adalah RM4,849 dan ke bawah, kita termasuk dalam golongan ini. Pendapatan isirumah itu pula bermaksud termasuk pendapatan pasangan kita atau sesiapa yang berpendapatan di rumah tersebut.

Maksud B40 M40 T20 golongan isi rumah mengIkut kumpulan pendapatan

Dan perlu diingat juga, adalah salah merujuk B40 sebagai golongan miskin. Golongan miskin memang ada di dalam kategori B40, tetapi seseorang berada dalam katogeri B40 belum tentu golongan miskin... (Rujuk pada pendapatan RM4,849).

Berapa pula pendapatan garis kemiskinan kita yang terbaru?




No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home