Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, July 8, 2020

Kisah OPR turun: Keperluan untuk belajar ekonomi, keperluan untuk berbelanja dan bukannya menabung...

1. Bidang ekonomi bukanlah satu disiplin sains. Oleh itu tidak ada hukum (aturan) yang betul-betul harus diikuti oleh semua orang atau semua negara.

2. Tiada hukum (aturan atau formula) yang betul-betul membuahkan hasil yang sebijik sama. 

3. Dalam bidang sains, H20 (air) akan tetap H20 (air) walau berada di mana-mana, di gurun Sahara atau di khutub Utara, di bawah katil, hatta di atas meja rumah kita. tetapi ekonomi tidak, ia berubah mengikut keadaan kerana dipengaruhi oleh banyak faktor.

4. Dalam bidang ekonomi suatu kaedah/cara/formula/teori untuk menaikan/membaiki kadar pertumbuhan negara (GDP) tidak akan sama hasil kejayaannya. Maksudnya ada negara berjaya guna kaedah tersebut, dan ada negara yang gagal.

5. Ia memberi hasil yang berlainan pada sesebuah negara yang berlainan bergantung kepada situasi ekonomi yang sedia ada (asas keadaan ekonomi negara). Contohnya bukan semua negara boleh mencetak wang untuk meningkatkan ekonomi, negara yang ekonominya sediakala tidak sihat (dengan kadar pengeluaran barang dan perkhidmatan yang lemah dengan mencetak wang akan menyebabkan inflasi yang tinggi).

6. Sedikit penerangan di atas adalah untuk menerangkan ekonomi bukanlah satu bidang sains. Janganlah kita sesuka hati membandingkan negara kita dengan negara lain tanpa usul periksa.


TENGKU DATUK SERI ZAFRUL TENGKU ABDUL AZIZ
Langkah rangsang dan pulihkan ekonomi



7. Sekarang kita menghadapi kemelesetan ekonomi (tetapi terkawal), apabila berlaku penurunan OPR sebanyak sudah 4 kali, sebenarnya itu sudah cukup bermakna ia menandakan sesuatu telah terjadi.

8. Saya fikir pengetahuan asas ekonomi perlu ada, tidak boleh kita beralasan tidak pernah belajar. Sebabnya kita boleh belajar perlahan-lahan di internate. Sampai bila kita nak belajar dari drama-drama lewat petang sahaja?

9. Ekonomi penting, sebab itulah asas ekonomi sudah boleh dipelajari pada peringkat SPM. Walaupun ia subjek tidak diwajibkan (atau kena wajibkan dah?), ia adalah subjek yang berguna pada kemudian hari.

10. Subjek ekonomi mengajar kita bagaimana kehidupan seharusnya dilalui, keputusan seharusnya dibuat. Pendek kata ekonomi mengajar bagaimana dunia menjalani kehidupannya.

11. Apa itu OPR? dan kesannya? Jawapannya boleh dicari dalam internate, berlambak ilmunya. Jika kita memahami OPR, kita akan memahami mengapa sekarang duit tunai di tangan isirumah harus dtambah?. Apa itu monotorium? Apa bezanya dengan akuarium? Kenapa kerajaan buat monotorium? (sekadar beberapa pertanyaan)

12. Jika kita sama-sama memahami ekonomi, mudah bagi kita sama-sama memberi respon terhadap dasar-dasar ekonomi baru yang kerajaan jalankan. Insyallah kalau kita peka dengan isu ekonomi di sekeliling, secara tak langsung kita belajar. Tidak perlu ada diploma atau izajah untuk memahaminya.

13. Ada masa kita perlu menabung untuk selamatkan ekonomi, dan ada masanya kita perlu berbelanja untuk menyelamatkan ekonomi.

14. Tiada masa untuk aku berhenti mencintaimu...




No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home