Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, July 2, 2020

Ukur baju badan sendiri, pinjaman kereta dan Supardi

12 Julai 2015





Apabila membeli baju. Kita pilih baju yang cantik kerana kita anggap kecantikan baju tersebut akan singgah di badan kita dan kita kelihatan cantik. Kita tidak memilih baju yang dipakai oleh patung yang memperagakannya. Kita pilih saiz baju yang sesuai dengan kita. Sebenarnya kita harus bayangkan cantikkah baju itu jika kita memakainya berpadanan dengan bentuk badan dan warna kulit kita. Jika tidak baju yang cantik tadi tidak berjaya membuatkan kita kelihatan cantik. He he he

  
“Ukurlah baju di badan sendiri”
Orang tua-tua dahulu memang bijak. Mereka tidak perlu masuk universiti, ambil degree, buat master dan PHD, dan jadi professor untuk meninggalkan hasil kajian. Pemerhatian, dan pengamatan yang tepat yang dihasilkan boleh digunapakai sehingga akhir zaman. 
Tanpa menjalankan kajian saintifik dan hanya punyai sumber yang terhad mereka berjaya hasilkan kesimpulan yang pendek tetapi sangat tepat. Hasil kajian mereka tidak boleh disanggah (tidak seperti hasil kajian yang dijalankan oleh seorang professor yang akan sentiasa ada keraguan dan kekecualian) begitulah pepatahnya... Bukan menidakkan keperluan professor, saya kagum dengan mereka, tetapi juga kagum dengan `orang tua-tua' atau `orang dulu-dulu'. Worldviewnya menarik sekali.


Hari ini saya ada membaca satu artikel lama yang menceritakan situasi muflis bagi rakyat Malasyia. Sebenarnya saya terjumpa artikel tersebut secara tidak sengaja semasa saya mencari buku simpanan Bank Rakyat. Biasalah bila mahu cari barang lain, barang lain yang akan kita jumpa. Pelik kan?. Dan kenapa saya tiba-tiba mencari buku Bank Rakyat tersebut, biarlah rahsia. He he he.
Daripada artikel tersebut, dinyatakan negara kita mempunyai sejumlah rakyat yang muflis. Mereka muflis akibat dari dua punca utama iaitu membuat pinjaman peribadi dan pinjaman sewa beli kereta.
Yalah  kan, kita memang terlibat dengan pinjaman peribadi. Pernah di satu seminar yang saya hadiri, penyeminar tiba-tiba bertanya siapa yang tidak ada membuat pinjaman peribadi sila angkat tangan. Saya dapati hanya 3 orang sahaja yang angkat tangan dari seluas-luas dewan tersebut. Pada masa itu saya hadiri seminar kewangan.
Saya sering hadir apabila ada seminar kewangan dan bank. Mungkin sebab saya selalu tak cukup wang kot? He he he.
Selain pinjaman peribadi, kita juga meminjam untuk miliki kereta. Kereta biasanya `memakan' sebahagian besar dari pendapatan rakyat Malaysia. 
Ayah saya ada berpesan supaya membuat `bayar muka' yang tinggi supaya bayaran bulanan menjadi. Ini pesanan yang saya sepatutnya ikuti. Ini penting kerana pada setiap bulan ada bahagian-bahagian lain yang perlu kita bayar selain membayar kereta. 


Zaman sekarang isirumah semakin bertabiat membeli kelpelbagaian barangan di pasaran. Banyak barangan baru muncul di pasaran.  Keperluan untuk membeli barang yang tidak terduga juga semakin kerap kita lakukan. Begitu juga wang yang kita mesti ada untuk tujuan awasan, iaitu tujuan jika ada apa-apa keperluan terdesak (keperluan...bukan kehendak, kena faham tu, he he he). Begitulah perbelanjaan kita.
Apa yang berlaku di pasaran? Pasaran mencipta barang yang kita perlukan. Penjual sentiasa ada `something', dan ada strategi untuk mengorek keluar duit kita dari dompek. Kadang-kadang tawaran sewa beli kereta sangat menarik. Contohnya tawaran pembelian kereta tanpa deposit untuk penjawat awam. Tawaran ini tidak salah, yang salahnya kita tidak mengukur baju di badan sendiri. Tidak membayar deposit makan bayaran bulanan akan menjadi lebih tinggi. Mampukah kita?
Keghairahan untuk memiliki kereta akan menyebabkan kita lupa akan kesannya. Terutama kepada belia lepasan pengajian yang baru mula berkerja. Mereka terdorong dan bercitarasa untuk miliki kereta bergaya. Saya pernah menanyakan pelajar saya di dewan kuliah. 
"Siapa mahu pakai kereta tempatan biasa apabila berkerja nanti?"
Hanya beberapa pelajar sahaja mengangkat tangan menyatakan mereka mahu membeli kereta buatan Malaysia. Dari seluas dewan kuliah itu hanya beberapa orang menjawab sebegitu. Pun begitu tidaklah pula saya boleh buat rumusan kerana pembelian tersebut mungkin dipengaruhi oleh latarbelakang keluarga. Mereka mungkin majoriti dari keluarga berada dan dapat bantuan untuk membeli kereta.


Mengikut artikal yang saya baca ramai penjawat awam yang diistiharkan muflis adalah dari katogeri akibat gagal membayar balik pinjaman kereta. Agak anih juga kerana mereka telah layak membuat pinjaman namun kenapa pula gagal membayar setiap bulan? Adakah kerana tidak berdisiplin atau memang pada mulanya sudah tidak mampu. SebenarnyagGaji bersih di slip gaji tersebut adakah benar-benar`bersih'? Atau masih lagi tidak `bersih' ataupun walaupun mereka tidak ada banyak komitmen pinjaman lain tapi mengamalkan gaya hidup mewah. Haaa...


Saya teringat akan seorang kawan sekampung saya yang beritahu bahawa dia hanya bayar RM350 sahaja sebulan untuk kereta Myvi dia yang design jenisnya sama dengan saya. Terus saya teringat saya pula bayar RM525 sebulan. Saya bayar lebih mahal untuk model kereta yang sama.
Katanya dia bayar deposit yang besar.
“Kalau bayar deposit yang besar tentu bulanannya akan rendah” Kata kawan saya yang tidak lulus SPM tersebut tetapi giat mengusahakan kolam ikan. Dua kali ambil SPM tetapi tetap gagal dengan cemerlang.
“Oooo begitu” Kata saya seolah saya bertemu dengan satu ilmu baharu, padahal saya sendiri adalah pensyarah dalam bidang ekonomi. Mungkin sebab pasal kereta, maka saya tidak peka. 
Namun adalah lebih manis kita jadi pendengar yang baik apabila ada orang mahu bercerita. Janganlah segala-galanya kita yang hendak bercerita dan hendak menang. Segala-galanya kita mahu bercerita. Dan dalam cerita-cerita yang kita cerita tu, kitalah yang hebat. Saya tidak mahu saya jadi begini sebab saya sudah ada kawan yang sebegitu. He he he. 
Kawan saya yang berbau ikan tersebut (sebab selalu duduk di kolam ikan kot) terus menceritakan kenapa dia bayar banyak deposit. Dia bimbang jika perniagaan dia tidak berapa maju, maka dengan membuat pembayaran bulanan yang rendah akan membuatkan tetap mampu bayar kereta tersebut.
“Tapi saya tengok perniagaan awak maju.” Saya memuji dengan ikhlas dan berdata.
“Ya lah, macam saya cakap tadi. Takut-takut esok lusa kita tidak tahu. Ni dunia perniagaan.” Katanya kepada saya, seolah dia pula pensyarah manakala saya pelajar. He he he.
Namun saya tabik dengan pegangan hidupnya. Dia pandai merancang dan ukur baju di badan sendiri. 
"Tidak mahulah bila berniaga untung sedikit terus pakai kereta besar. Kalau tidak setiap bulan hasil perniagaan digunakan untuk bayar kereta peribadinya sahaja. Haa. Tentulah ini suatu kesilapan dalam percaturan hidup." Katanya panjang lebar...    
Saya bertambah kagum dengan kawan saya ini. Namanya Supardi .(bukan  nama sebenar sebab di sekolah dulu dia suka bertumbuk. Hampir setiap hari dia bertumbuk. Kalau tidak dengan kawan sekelas sendiri, dia akan  bertumbuk dengan kelas sebelah. Jadi tidak hairanlah bila tengah belajar dalam kelas tiba-tiba melayang buku-buku dari meja dia. Saya duga dia akan membesar jadi ahli gusti, atau penarik kereta rupanya seorang usahawan kolam yang berjaya)


Kembali ke tajuk cerita. Begitu juga dengan penjawat awam tadi. Kongeres Pekerja-pekerja Penjawat awam (CUEPACS) menyatakan hampir 50% penjawat awam yang muflis adalah terdiri daripada mereka yang meminjam untuk membeli kereta.
Saya berpendapat mungkin salah satu punca adalah memilih kereta yang tidak bersesuaian dengan pendapatan kita. Jika isirumah kita besar tentulah tanggunggannya lebih besar. Maka peruntukan untuk pembayaran kereta haruslah dikurangkan.
Jika kita ini keutamaan adalah suka melancong, mungkin eloklah kita pakai kereta kecil sahaja. Bukan apa... sebabnya pendapatan kita tidak mengizinkan kita berumah besar, berkereta besar dan melancong sekaligus.
Dalam ekonomi ada konsep `kos lepas'. Di mana akibat sumber yang terhad maka kita wajib memilih, dan apabila kita memilih...adalah sesuatu yang kita kena lepaskan... Memang kehidupan sebegitu.


“Ukurlah baju di badan sendiri.”







No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home