Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, July 15, 2020

Pengelasan baru isirumah 2020: Penekanan kepada kefahaman B40



1. Dengan kata mudah, pengkelasan isirumah melalui kaedah `B, M dan T' ini digunapakai dalam ekonomi untuk membantu pembangunan ekonomi isirumah (dan juga pembangunan negara sekaligus).

2. Dengan adanya pengkelasan sebegini, bantuan dan dasar yang dibuat kerajaan boleh disasarkan terus untuk kelompok yang memerlukannya (kelompok fokus).

3. Pengkelasan sebegini juga banyak memberikan maklumat-maklumat lain kepada kerajaan untuk merancang dasar, dan menjalankannya. Contohnya dari segi geografi golongan B40 ini ramai di lokasi mana?

4. Oleh kerana unjuran pendapatan garis kemiskinan telah meningkat kepada RM2,208 (garis kemiskinan baru), maka pengelasan isirumah baru telah dilakukan semula. Oleh itu setiap orang WAJIB tahu isirumah mereka tergolong dalam pengkelasan yang mana.

5. Golongan yang tergolong dalam B40 harus tahu mereka tergolong dalam isirumah yang mana pula dari segi pengkelasan pendapatan yang lebih terperinci. (Sila rujuk makna isirumah pada posting `kisah-isirumah-yang-tidak-kawin-kawin' .)

Bagi katogeri B40 terbahagi kepada B40-B1, B40-B2, B40-B3 dan B40-B4 (rujuk jadual di atas). Ini penting untuk mengetahui kenapa kadang-kadang bukan semua B40 akan mendapat bantuan. Terdapat bantuan tertentu lebih diutamakan kepada B40-B1 yang terdiri daripada golongan miskin dan golongan miskin tegar. Perlu difahami bukan semua B40 adalah golongan miskin.

6. Begitu juga kepada mereka yang tergolong pada golongan `upper class' (T20) dalam masyarakat, mereka dikira majikan kepada B40 dan M40. Merekalah yang banyak membuat pembelian dengan jumlah yang besar, juga membayar cukai yang tinggi. Contoh membayar untuk cuci kereta, bayar orang lap tingkap, upah orang bawa kucing pergi jumpa doktor,  dan potong rumput di mana terdiri dari B40 dan M40.

7.T20 ini sebenarnya mendapat kemakmuran apabila pembangunan negara secara keseluruhan meningkat. Terutama dari segi `life style' dan `saving' mereka. Maklumlah golongan atasan, 4 kali setahun melancong ke Eroupe.

8. Saya ada kawan T20-T2 yang duduk kat eropah terus...he he he.


How to fit in with upper class people - Quora
Upper class people


Sekian


No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home