Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, February 3, 2016

Saya pilih 8%

Image result for kwsp 8 peratus

Kawan-kawan saya asyik bertanyakan saya sama ada saya mahu kekalkan potongan KWSP saya 11% atau pilih 8%. Malah ada yang meminta nasihat saya  dalam membuat pilihan.

Dalam keadaan ekonomi sebegini, tentulah saya memilih 8%. Saya anggap pemilihan 8% tersebut adalah keputusan sebuah kementerian yang terdiri daripada pegawai-pegawai yang ahli ekonomi, yang tahu mengenai ekonomi semasa. 

Saya tidak anggap ianya (11% @ 8%) sebagai keputusan politik semata-mata.

Namu oleh kerana ia dilontarkan oleh orang politik, penerimaannya mungkin berbelah bagi. maksud saya ada yang rasa bagus dan sebaliknya. Ada yang rasa rugi dan sebaliknya. Namun ia bukanlah suatu paksaan. Ia hanyalah cadangan...( yang bermakna kita boleh terima atau tolak).

Sebenarnya senang sahaja sifirnya dengan mengandaikan ceterius paribus, apabila kuasa beli meningkat maka permintaan akan meningkat yang membolehkan pertumbuhan ekonomi berlaku. Yang membawa kepada pertumbuhan ekonomi....akan membawa pula kepada perkembangan ekonomi secara skala yang lebih menyeluruh.

Tapi payahlah kita nak faham kalau antara `pertumbuhan ekonomi' dan `perkembangan ekonomi' pun kita tak dapat bezakan.

Abang Jan: Pernah jumpa orang yang tak tahu eksport dan import. Percayalah...ada.




No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home