Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, August 6, 2015

Adakah sedekah dan derma itu rasuah?

Kepada saya ianya sukar untuk menentukan sama ada derma dan hadiah merupakan rasuah atau sebaliknya.

Ianya soal hati dan niat.

Begitu juga kalau kita bersedekah atas nama mahu mendapatkan sesuatu. Maksud saya kita sebut sedekah tetapi ada niat disebaliknya untuk memancing sesuatu kepentingan diri. Kita guna konsep dan perkataan `sedekah'. Begitulah juga dengan derma.

Sebab rasuah boleh menjelma dalam pelbagai bentuk dan ada dalam pelbagai kelompok masyarakat. Maksud saya secawan tea yang dibelanjakan antara orang kampung juga mungkin merupakan rasuah, maksud saya yang kedua ialah tidak perlu pula menjadi pemimpin atau ahli politik untuk melakukan rasuah.

Dan saya berani kata dalam hidup seseorang manusia, mereka melakukan rasuah. Cuma sama ada rasuah itu besar atau kecil. Namun jumlah dan saiz tersebut tidak mengkatogerikan ianya sebagai kateria untuk mendefinasikan rasuah. Ia tetap rasuah walaupun sebesar biji sawi habuangnya.

Image result for seksi women faces
Cukup seksi tak?
Kadang-kadang kata-kata dan janji juga boleh merupakan rasuah. Dan adakalanya habuan juga mungkin bukan berbentuk wang ringgit. Mungkin sesuatu barang, atau manusia! Contohnya seorang perempuan seksi.

Bila berbicara mengenai rasuah, pada kebiasaannya para pemimpinlah yang akan selalu dikaitan dengan rasuah. 

Dan dalam dunia sekeliling saya yang saya selalu dengar ialah rasuah di kalangan kontraktor yang melibatkan projek. Namun rasuah itu juga boleh ditimbulkan di pihak yang mengeluarkan projek tersebut. Contohnya di sebuah kerajaan tempatan yang mengeluarkan tender. Mereka mungkin menerima rasuah dari kontraktor.

Para pemimpin atau sesiapa sahaja yang terbukti melakukan rasuah harus ditolak kerana rasuah membawa seribu kesan yang buruk. Janganlah sehingga terdapat slogan kalau mahu kaya ceburi bidang politik atau jadi kontraktor. Teruk sangat bunyinya walaupun `bunyi' tersebut nampak macam dah tak teruk.

Namun buktikan dulu mereka menerima rasuah...



No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home