Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Thursday, August 6, 2015

Kisah nasi Briyani, tea hijau, Kuch Kuch Hota hai dan deria kasih kasih sayang yang hilang.

Saya menunjukan keamanan
SEMALAM malam selepas balik dari kampus saya terus ke Jentayu. Sebuah kedai makan minum ala kopitiam. Saya tidak lapar kerana saya sudah makan nasi Briyani yang dibawa dari majlis jamuan raya di kampus. 

Saya hanya mahu minum.

Setelah disapa oleh beberapa pelajar, saya duduk di meja, berwasap dengan kawan saya mengenai result midterm...

Saya tidak hadir pada majlis jamuan raya yang diadakan secara besar-besaran tersebut kerana saya tidak ada rasa untuk bergembira dan berada di tempat ramai orang. Ramai rakan pensyarahan lain hadir...mereka sebelumnya dan mengajak saya. Saya tolak dengan baik.

Nasi Briyani tersebut sebenarnya ditapau oleh mak cik cleaner  yang hadir pada majlis jamuan tersebut. Saya terharu kerana seorang mak cik cleaner tersebut ingat saya dan sayangi saya. Sebab nasi Briyani itulah saya tidak makan apa-apa pada malamnya. Saya kenyang sampai malam.

Saya hanya pesan teh hijau. 

Saya rasa teh hijau di Jentayu Kopitiam itu sedap. Saya syak mereka campur dengan air manisan daripada gula yang dimasak.

Apabila sampai di rumah, saya menonton cerita Kuch-Kuch Hota Hai, Sebuah cerita hindustan lama. Cerita ini pasal hati yang berdebar dan merasai sesuatu... Haaa. Lakonan Kajul, Shahruk Khan dan Salman Khan.

Sebenarnya sudah banyak kali saya melihat filem ini, cuma kali ini saya rasa benar-benar hambar..tidak meresap seperti dahu. Namun adengan di stesyen keretapi itu membuatkan saya teringat kepada seseorang.

Namun kejadian itu berlaku di stesyen bas...itulah kali terakhir saya melihat matahari saya...

Saya tengok cerita itu sampai habis walaupun doktor suruh saya tidur awal... Semalam pukul 2.30 saya masih lagi belum lelap. Tergolek manja di ranjang. Pusing kiri dan kanan. Di sepanjang malam saya gelisah.

Sambil tergolek, saya teringat akan mak cik cleaner tersebut... Dia sangat baik dan ambil peduli hal saya... Saya teringat pula kepada kata-kata sepupu saya bahawa saya sebenarnya beruntung kerana ramai yang sayangi saya...

Saya akhirnya terlelap dengan satu persoalan yang sama bersambung-sambung, silih berganti iaitu mengapakah saya sudah tidak dapat merasai kasih sayang yang orang berikan...?

Mengapa...?

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home