Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, September 7, 2011

"Sir mengajar benda yang sama ke semester ni?"

Ulang akan buat kita mahir dan tahu. Ulang juga buat kita cepat dan tangkas pada akhirnya. Perulangan juga menunjukan kepentingan terhadap sesuatu.
Mengajar ekonomi memerlukan saya mengulang banyak perkara pada setiap semester. Malah tiada apa yang saya boleh buat apabila mengajar hukum ekonomi yang sudah wujud beratus tahun.

Setiap semester saya akan mengulang ajar perkara yang sama kecuali ada isu terbaru, saya akan selitkan dalam pengajaran. Dan untuk memahami isu tentulah kena faham teori-teorinya.

Dan saya selalu ulang apabila pelajar saya kelihatan tidak faham, atau buat-buat faham (sedangkan kita tahu mereka tidak faham). Ketika di dalam dewan yang seramai lebih seratus orang, penting ke kita melihat satu persatu pelajar kita sama ada mereka faham atau tidak?

Maka, sebab itulah saya selalu suka ulang. Bukan sahaja di setiap semester tetapi di dalam kelas yang sama atau di sepanjang semester yang sama, saya mengingat ulang mereka...

Jan: He he he...semoga pengulangan itu memberi impak positif...

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home