Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Monday, September 26, 2011

Perlukah sebuah taman?

Sekarang saya tengah sibuk merangka taman untuk rumah saya di Indera Sempurna.
Halangan pertama terhadap kretiviti saya ialah wang. Sebuah taman yang cantik memerlukan wang. Namun saya tak naklah menyerah kalah begitu sahaja. Sebab saya percaya, dengan wang yang sedikit kita tetap boleh miliki taman yang menarik secara berdikit-dikit. Haaa...kita kena merancang sabar.
Perlu ke taman? Kenapa kita tak simenkan saja tanah laman kita yang sekangkang kera? Kan senang? Haaa...kepada saya rumah adalah syurga saya di dunia ini (luar rumah? Neraka ke? he he he).
Berpuluh tahun dulu, semasa saya naik kereta sewa bersama kawan saya pulang dari sekolah petang. Selepas kawan saya diturunkan di hadapan rumahnya, pak cik kereta sewa kata "Tak cantik rumah kalau tak tanam pokok-pokok, nampak keras". Beliau merujuk kepada rumah kawan saya.
Haaa... sedangkan pak cik kereta sewa sedar akan keperluan pokok-pokok sekitar rumah, apatah lagi tamang?
Soalan: Hai sukiman, kenapa anda memerlukan sebuah taman?
Jawapan: Saya amat perlukan sebuah taman untuk terapi minda saya yang bercelaru, bertepatan juga dengan kerja saya yang selalu sibuk dan jiwa saya yang selalu kacau, hidup saya yang penuh cabaran...(alasan la tu, alasan nak buat taman he he he).
Soalan: Bila taman tersebut nak dibina?
Jawapan: 5 tahun bermula dari tahun 2011 ini. Itulah rancangan tempoh masa untuk menyiapkan taman saya. Biarlah saya berdikit, mulakan sikit-sikit...
Soalan: Apa kongsep tamanmu?
Jawapan: Saya nak hasilkan taman yang lapang tetapi menyentuh jiwa dan perasaan hati nurani...(amboi...he he he).
Jan: Semuanya bermula daripada angan-angan kan?

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home