Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Tuesday, September 20, 2011

Pokok manggis III : Perihal pucuk

Semasa ayah saya mula tanam pokok manggis ini hati saya tengah parah terluka. Namun apalah yang saya boleh buat, saya insan biasa. Saya teruskan jua kehidupan ini. Saya berpura-pura tidak ada apa-apa yang berlaku.



Pokok manggis ini lambat besarnya. Saya tahu saya kena bersabar. Dan dalam bab-bab sabar ni saya rasa saya sudah pakar. Kalau tak mungkin lama saya dah memadamkan diri...



Pokok manggis ini memerlukan teduhan. Kalau tak pucuk dia akan terbakar hangus seperti hati retung ini. Ikhlas cakap saya tak pernah membaja pokok manggis ini. Saya tidak tahu sukatannya, jika dibubuh banyak, mungkin mati...


Ikhlas cakap saya tak pernah tak mencuba mengubati hati ini... saya selalu mencuba.

Gambar di atas pokok mangga pertama kali berpucuk baru. Saya rasa dalam setahun ada 2 kali jea dia berpucuk. Dia tidak seperti pokok lain yang selalu berpucuk.

Dan seperti hati ini, tidak ia selalu berputik kasih...(pulak dah).





Masa berlalu, saya sudah buangkan teduhan yang menaung pokok manggis saya ini. Dan sekarang pokok tersebut sudah mula pandai berpucuk-pucuk. Masa akan terus berlalu, dan pokok ini akan terus berpucuk. Semoga jangan mati pucuk. Nantikan merana dalam diam...

Masa berlalu, saya telah membunuh kenangan. Namun kenangan itu tidak semati-matinya. Kerana kenangan itu adalah saya dan saya adalah kenangan (kami bersatu)... Saya cuba membunuh kenangan tetapi kenangan itu tidak mati. Saya cuba bunuh diri saya namun diri saya juga tidak mati. Kerana diri saya adalah kenangan yang tidak akan mati...

Jan: suka pucuk muda...(cicah budu)

No comments:

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home