Salam...

"Personal musing inspired by past and ongoing experiences of my life…depicting how I feel and what comes hereafter. However it may also revolves around my personal whishes, hopes and beliefs which I often in doubt and wondering... what is the meaning of life.."

Total Pageviews

Followers

Wednesday, September 21, 2011

Ambik kau!

Selepas saya membetulkan kain pelikat la la la la saya, sengaja saya cari tempat yang agak terpencil untuk duduk bersela di serambi surau. Sebagai seleberiti tempatan (cuma terkenal di kalangan kampungan) saya tak mahu eksposekan diri jika saya ke surau atau masjid. Lagipun jarang teramat saya ke surau berbanding ke library. Ikhlas cakap.
Di serambi tersebut saya juga nampak tuk iman bersila lendik sedang gulung rokok daun, bersantaian bersama beberapa orang ahli surau yang juga duduk bersila. Maklumlah tadi lepas berdoa kami makan. Di kampung begini, ginilah gayanya... kami saling bersalaman, bertanya khabar, bermanis muka, dan merokok bersama (bukan semayang saja beriman, merokok juga beriman, he he he). Saya tidak merokok walaupun saya perokok. Entahlah, saya tak selesa merokok di surau atau masjid.
Dari serambi surau nampak bulan yang terang, bintang yang berkelipang. Suasana amat nyaman, burung-burung berkicauan (burung belatuk), jem dan jerebu tidak ada, rasa sangat kekampungnya. Alangkah indahnya...
Topik politik, sosial dan ekonomi dibincangkan dengan tertib. Saya juga ada memperbetulkan pandangan ahli surau bila sampai kepada bab-bab ekonomi. Namun saya betulkannya dengan cara berhemah dan rendah diri. Semua yang ada di situ lebih tua daripada saya dan Jimang.
Siapa Jimang? (sebenarnya Jimang tu hanya nama samaran, kalau diikutkan hati saya beri nama `beruk' saja, atau `babi hutan!').


Jan: Minat cerita Planet of the apes...

2 comments:

Adie Achim said...

Kem salam kat Jimang tu, teringin nak bkenalan.

p.s: cantek kaki!

Jankaulu said...

he he he...

Kadang-kadang

Kadang-kadang apabila realiti tidak menjadi, muncullah fantasi...

Home